Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Waarom het winterseizoen onmisbaar is voor uw omzet

De groei van de Nederlandse economie trekt altijd aan als het winter is. Dit heeft niets te maken met de gezellige winteravonden thuis of de verhoogde kooplust, maar is een simpel uitvloeisel van dat de kachel aan wordt gezet. Nederland heeft als netto-exporteur van gas voordeel bij een koude, strenge winter. Wat zijn de factoren voor uw bedrijf die ‘s winters voor extra omzet zorgen?

Meer thuis

Mensen zijn in de winter vaker thuis dan in de zomer. Dan heb ik het nog niet eens over de vakanties. Door het koude weer zijn we meer binnen. Dit leidt tot een verhoogd aantal uren televisiekijken. Omroepen zenden hun beste series en programma’s uit tussen september en maart. Een mooie  periode voor het ouderwetse folderen. Toen ik als puber reclamefolders rondbracht, waren oktober en november de drukste maanden en dat is nog steeds zo. Bakken met folders worden er wekelijks afgeleverd en vergis u niet: door de toegenomen prijsbewustheid worden ze beter gelezen dan ooit. Flyeren dus!

Sinterklaas, Piet en de Kerstman

Maak gebruik van dit trio. Ze hebben (hoewel Pieterbaas de laatste tijd wat onder vuur ligt) alle drie een positieve invloed op ons humeur en zijn dus uitstekende representanten van uw product.

Kerstman

Op de een of andere manier zijn mensen in de maand december beter gemutst dan in andere maanden. En voor ondernemers is het belangrijk in december een goede omzet te draaien want in januari, na de oudejaarskater, koopt niemand meer wat.

Elfstedenkoorts

Zoals een WK Voetbal altijd zorgt voor extra omzet in televisietoestellen, zo kan een Elfstedentocht de detailhandel op weg helpen. Net als bij een WK zorgt de elfstedenkoorts voor een gevoel van saamhorigheid wat leidt tot extra uitgaven. Het mooie van een Elfstedentocht is dat ‘ie niet eens hoeft te komen. Een klein nachtvorstje is al voldoende om het smeulende vuur in onze schaatsnatie te doen ontbranden. Het consumentenvertrouwen krijgt een boost van zoveel positieve ‘euforie’ en de detailhandel maakt hier gretig gebruik van. Aan de andere kant is het wel zo dat door een Elfstedentocht de arbeidsproductiviteit in ons land omlaag gaat. Net als bij een kwartfinale van het Nederlands Elftal zit half Nederland aan de buis gekluisterd en komt er weinig tot niets uit onze handen.

Toch een winterdip?

Heeft uw bedrijf toch last van een winterdip? Dan kunt u wellicht de rustige tijd benutten om te investeren in klantencontacten. Waarom niet alle klanten van het afgelopen jaar nabellen of bezoeken met de vraag of de service in orde was? Vaak komt daar nieuwe verkoop uit voort omdat je toch in gesprek bent met de klant. Bestaande klanten worden vaak vergeten; liever besteden we geld en tijd aan de acquisitie van nieuwe klanten. Maar de meeste omzet komt toch nog steeds van de vaste klanten. Investeer dus ook tijd in uw vaste klanten. Ze stellen het op prijs en u doet waardevolle informatie op.

Heeft u nog ideeën voor de wintermaanden? Laat ons deze dan gerust aan ons weten! Wie weet kunnen we er een blog aan wijden of er anderszins aandacht aan besteden.

Dit artikel is geschreven in het kader van de FD Gazellen Awards 2013. Jaarlijks zetten het Financieele Dagblad en Graydon de snelst groeiende bedrijven van Nederland in de spotlight met deze onderscheiding. Deze bedrijven dragen sterk bij aan de werkgelegenheid en het herstel van de Nederlandse economie. Graydon steunt ondernemend Nederland bij hun uitdaging om snelle groei in goede banen te leiden en voorziet  de lezers tot aan de finale van de FD Gazellen via dit medium door middel van artikelen, onderzoeken en cases. Hierbij wordt vooral gekeken naar zaken als de juiste inzet van kennis en kapitaal om verdere groei te kunnen realiseren; het bedrijf financieel gezond te houden en de concurrentie voor te blijven.

Gelijkaardige publicaties