Energie

Energiebedrijven zetten vandaag intensief in op duurzaamheid. Een grote uitdaging bestaat er echter in om klanten blijvend te binden aan de organisatie. Ze hebben het immers gemakkelijk om de ene energieleverancier in te ruilen voor de andere. Omdat zowat alles online verloopt, blijven de (positieve) contactmomenten met de klant echter beperkt. Pas als de klant een nieuw contract afsluit, een contract opzegt of zijn facturen niet betaalt, komt hij in het vizier.

Graydon expertise in de energiesector

Innovatie en consolidatie zijn essentieel

Klanten zijn de voorbije jaren steeds minder afhankelijk geworden van hun energieleveranciers. Ze gingen op zoek naar alternatieve (en meer voordelige) energiebronnen om zelf in (een gedeelte van) hun onderhoud te voorzien. Het verklaart het succes van zonnepanelen en warmtepompen. Een tendens die eveneens een impact heeft op de toekomst van energiebedrijven.

Binnen dit veranderende speelveld is innovatie cruciaal. Bestaande energiebedrijven zijn druk bezig met vernieuwing. Gevestigde namen in de energiesector ondernemen talloze initiatieven, maar nemen ook innovatieve partijen over. Het levert hen een sterk verhaal op dat past bij de duurzame wensen en behoeften van particuliere en zakelijke klanten. Alle energiebedrijven zullen op die manier hun eigen organisatie en werkwijze klaar moeten stomen voor de toekomst.

Maar een goed en duurzaam verhaal is waardeloos, als processen niet efficiënt en niet effectief zijn. Energiebedrijven dienen dus niet alleen in te zetten op duurzaamheid, maar ook op datagedreven werken. De volledige organisatie zal ervan profiteren.

Energie steken in datagedreven werken

1. Finance kan financiële risico’s minimaliseren

Het is altijd belangrijk geweest om financiële data grondig te analyseren. Door de COVID-19-pandemie is dat vandaag belangrijker dan ooit. Ook binnen de energiesector is het immers cruciaal om te weten of iemand in staat is om te betalen.

Betalingsproblemen komen vaak pas aan het licht als al iets geïnstalleerd, gebruikt of verbruikt is. In veel gevallen zijn er dan al flinke kosten gemaakt. Betrekt u meer data bij de besluitvorming, dan zijn de lastige beslissingen in ieder geval beter gefundeerd, wat de risico’s minimaliseert.

2. Research & Development profiteert van de voorspellende kracht van data

Gegevens vertellen u veel over de huidige stand van zaken, maar kunnen ook een verhelderende blik op de toekomst werpen. Belangrijk voor bedrijven in de energiesector, want – met het klimaatakkoord in het achterhoofd – staat er nog heel wat te gebeuren. Met name Research & Development (R&D) moet nu al inspelen op wat er in de toekomst staat te gebeuren.

Forecasting is bijvoorbeeld een manier om datagedreven naar de toekomst te kijken. Waar liggen de grootste energiebehoeften? Welke hernieuwbare worden steeds populairder? En welke innovaties klinken misschien interessant, maar hebben te weinig potentieel om vol op in te zetten? Met behulp van data-analyses zoals forecasting, kunt u inspelen op verschillende economische scenario’s.

3. Sales is in staat om de klant een aanbieding op maat te doen

Binnen de energiesector hebben veel bedrijven amper klantcontactmomenten. En de momenten díé er zijn, hebben vaak een negatieve lading: een klant stapt op of heeft niet betaald.

Een klant die zich gewaardeerd voelt, is echter minder snel geneigd om op te stappen. Net door data in te zetten, bent u in staat om op individueel niveau mee te denken met uw klant en een aanbieding op maat te doen. Zoals in de telecomsector. Daar krijgen klanten bijvoorbeeld (tijdelijk) gratis toegang tot betaalkanalen wanneer zij hun mobiele abonnement en internetprovider bij dezelfde aanbieder onderbrengen. Een energiebedrijf beschikt ook over voldoende relevante klantgegevens om dat soort aanbiedingen te kunnen doen.

4. Marketing kan zich focussen op segmenten die écht interessant zijn

Datagedreven werken, betekent minder risico vanuit het oogpunt van finance, maar vanuit een marketingperspectief maximaliseert het juist de kansen. Met behulp van marketing- en salesdata is uw organisatie veel beter in staat om interessante doelgroepen te segmenteren voor specifieke marketingcampagnes.

Hebben we het over zakelijke klanten, dan kunt u bijvoorbeeld kijken naar bedrijfsgrootte, solvabiliteit, etc. Dan verspilt uw salesafdeling geen tijd aan iemand die misschien uw nieuw, energiebesparende oplossing wel interessant vindt, maar niet tot de doelgroep behoort.

U kunt iedere euro natuurlijk maar één keer uitgeven. Op dat gegeven wordt uiteindelijk elk marketing- en salestraject beoordeeld: wat levert het ons concreet op? Betrekt u data binnen uw marketing- en salesprocessen, dan weet u in ieder geval zeker dat u niet met hagel schiet.  

Data en inzichten van Graydon geven u energie terug

Of het nu gaat om risico’s minimaliseren of kansen maximaliseren, u zult als energiebedrijf met data aan de slag moeten. Met de hoogwaardige bedrijfsdata van Graydon bent u alvast in staat om in te spelen op de uitdagingen van vandaag én morgen.

Gedetailleerde risicoanalyses ondersteunen uw finance-afdeling en stroomlijnen uw klantacceptatieprocessen. Diepgaande marktinzichten bieden sturing aan uw beleid op korte en lange termijn. Wat uw marketing- en salesafdeling helpt bij de creatie van contentkalenders, campagnes en funnels. Kortom, Graydon levert u de data en de inzichten, waarmee u zelf de beste beslissingen kunt nemen.

Succesverhalen
Alle succesverhalen
  • Ennatuurlijk

    “De rapporten leveren ons vitale informatie én tijd. We hoeven zelf niks te verzamelen of te analyseren.”
    Agga Frenken
    Senior Incasso, Ennatuurlijk
    Lees meer
    Ennatuurlijk en Graydon, een succesverhaal
  • Gulf Gas and Power

    "Met behulp van de GDM API kunnen wij beter en sneller inschatten of onze verzekeraar en aanvraag accepteert."
    Michel Koornstra
    Managing Director, Gulf Gas & Power
    Lees meer
    Gulf