Welke uitdagingen brengt de coronacrisis met zich mee?
Terug naar overzicht
blog

Help, wat is de impact van het Coronavirus op mijn cashflow?

Enkele weken geleden dachten we bij het horen van Corona nog aan een Mexicaans biertje, maar inmiddels denken we allemaal aan het Coronavirus die ernstige ziekte kan veroorzaken. Zelfs de wetenschappelijke namen voor het virus, “SARS-CoV-2” en “Covid-19”, worden door menig persoon herkend. Het virus raast de wereld over. Er is dan ook diep respect voor zorgmedewerkers die zich dagelijks inzetten om deze situatie onder controle te krijgen.

Maatschappelijke gevolgen

Ook de maatschappelijke impact van het virus is enorm. Het Chinese Wuhan is een internationaal vervoersknooppunt waar de ziekte in december vorig jaar werd ontdekt. De Chinese overheid greep in januari in met quarantainemaatregelen, door het openbare leven in Wuhan grotendeels plat te leggen. Later zouden meer regio’s in en rondom China volgen. Europa werd niet ontzien, en ook hier werden besmettingen gemeld. In  eerste instantie met name in Italië en Oostenrijk, maar enkele weken later werd ook Nederland getroffen. Inmiddels zijn er verschillende maatregelen genomen. Maar het virus is nog niet uitgeroeid en de roerige tijden zijn nog niet voorbij. Niemand weet hoe lang het zal duren voordat het (zakelijke) leven weer normaal is.

Zakelijke impact

Ik vraag de laatste weken aan al mijn klanten wat de impact van Corona is op hun bedrijf. Het antwoord dat ik vaak hoor, is dat veel uitdagingen liggen bij de omgang met het personeel. Hoe kunt u mensen in een (productie-)bedrijf thuis laten werken, zonder afbraak te doen aan de efficiëntie? Hoe kunnen de werknemers die wél op werk komen de 1,5 meter afstand waarborgen? Hoe reageert u op de constatering van een zieke medewerker/werknemer? En hoe kunt u gestelde deadlines alsnog behalen met minder en slecht planbare capaciteit?

Ook op logistiek gebied lopen bedrijven tegen uitdagingen aan. Hoe zorgt u er bijvoorbeeld voor dat u uw grondstoffen op tijd binnen heeft, en dat u de eindproducten op tijd bij uw klanten kunt afleveren? Nu meer vliegtuigen aan de grond staan, vrachtwagens in de garage blijven en steeds meer grenzen sluiten, wordt dit een steeds groter probleem.

Grootste zorg in het bedrijfsleven

Maar de grootste zorgen van bedrijven zijn gerelateerd aan de cashflow. Gelukkig worden er vanuit de overheid regelingen getroffen om beter met de situatie om te kunnen gaan, maar de exacte voorwaarden van deze regeling worden nog bekend gemaakt. U weet nog niet wanneer de verlossende bedragen daadwerkelijk op uw rekening gestort zullen worden.

Er ontstaan zorgen dat klanten orders annuleren of uitstellen, openstaande facturen niet of te laat betaald worden en debiteuren-afdelingen telefonisch moeilijker bereikbaar zijn. Ook kunt u te maken krijgen met crediteuren die dagelijks bellen waar de betalingen blijven, en (internationale) leveranciers die niet leveren en/of een grote vooruitbetaling eisen.

Eventuele gevolgen van de Coronacrisis op uw uitstaande facturen

Het niet tijdig betalen van uw facturen kan verschillende nadelige gevolgen hebben. Wat doet het met de naam van uw bedrijf, en zorgt u nu voor het faillissement van uw trouwe leveranciers die u over een paar weken weer hard nodig heeft? Net als in voorgaande economische crisissen is er veel onzekerheid over de huidige en toekomstige cashflow. De voornaamste vraag wordt dan welke bedrijven u nog kunt vertrouwen op korte en middellange termijn. In voorgaande jaren betaalden uw klanten de rekeningen op tijd, en waren voorbuitbetalingen aan leveranciers bijna risicoloos. In deze nieuwe situatie is hier extra alertheid vereist en is het beschikken over goede kredietinformatie essentieel.

Handelen vanuit de juiste inzichten

Juist nu is het van groot belang om uw acties te baseren op betrouwbare data. Vaar als bedrijf niet blind bij het maken van belangrijke beslissingen. Is het op dit moment verstandig om aan die Italiaanse klant te leveren? En zou u niet overwegen om die Engelse klant vooruit te laten betalen? Bij zulke vraagstukken kan de informatie uit (internationale) kredietrapporten u verder helpen. Hierop kunt u monitoring aanzetten, zodat uw klant of leverancier 24 uur per dag ‘in de gaten wordt gehouden’. U ontvangt een melding wanneer er zich een wijziging voordoet in de situatie van de relatie.

Om een duidelijk beeld te krijgen van uw Nederlandse klanten en leveranciers, kunnen er verschillende (op maat gemaakte) analyses worden uitgevoerd. Krijg inzichten in met wie u precies zakendoet. Welk betaalgedrag laten uw relaties zien, en hoe heeft dit zich in de laatste weken ontwikkeld? Welke kredietlimieten zijn er aan uw relaties verbonden, en welke Graydon Rating krijgen ze? Dit is essentiële informatie om juist in deze turbulente tijd de juiste zakelijke keuzes te maken.

Het is hoe dan ook verstandig om regelmatig uw klantportefeuille en leveranciers te controleren op opmerkelijke situaties. Zo kunt u tijdig actie ondernemen en verdere schade voorkomen. Hiervoor kunt u de Graydon XSeptions inzetten. Deze geven u inzicht in opmerkelijke situaties.

Meer weten?

We zijn gewend om snel zaken te kunnen inregelen, en staan nu wederom voor u klaar. Mocht u nu omhoog zitten of snel informatie nodig hebben, neem dan gerust contact met mij op voor een toelichting. U kunt me per e-mail bereiken via s.de.vos@graydon.nl.

Stefanie de Vos, Accountmanager Wholesale

Gelijkaardige publicaties