Uitzendsector NBBU credit management
Terug naar overzicht
blog

Trends uitzendbranche: grijp je kans, maar check steeds de kredietwaardigheid

Na meer dan twee jaar corona-restricties krabbelt het bedrijfsleven weer op. Dit gaat wederom gepaard met nieuwe uitdagingen. Vooral het personeelstekort zet een rem op de beoogde groeicijfers. Een uitgelezen kans voor de uitzendbureaubranche om haar toegevoegde waarde te tonen! Blijf echter wel voorzichtig, is ons devies. Immers: wie staan er straks nog overeind en wie vallen er uiteindelijk om? Gedegen credit management is nu meer dan ooit cruciaal.

Met alle coronamaatregelen inmiddels weer overboord, voelt het soms alsof de pandemie nooit heeft plaatsgevonden. Maar schijn bedriegt, natuurlijk. Hoewel het bedrijfsleven aantoonbaar opkrabbelt en de economie er bijvoorbeeld medio februari 2022 beter voorstond dan twee jaar eerder, is het niet zo dat nu ook alle uitdagingen zijn getackeld.

Met name het personeelsvraagstuk zet op dit moment een stevige rem op de verdere omzetgroei van bedrijven, toont onder meer onderzoek van ING aan. En dit tekort aan arbeidskrachten lijkt alleen maar groter te worden blijkt onder andere uit cijfers uitzendbranche van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Krappe arbeidsmarkt biedt kansen voor uitzendbranche

Dit personeelsvraagstuk vormt bij uitstek een kans voor de uitzendbranche om haar toegevoegde waarde te tonen. Iedereen is namelijk op zoek naar kundige werknemers!

Zo komen nieuwe opdrachtgevers in beeld. Mooie partijen, waarmee het hoogstwaarschijnlijk prettig samenwerken is. Maar ook organisaties die er vóór de pandemie al niet florissant voorstonden. En die door de steunmaatregelen van de overheid kunstmatig in leven bleven. Bedrijven waarvan we vrijwel zeker weten dat zij niet in staat zijn om de ontvangen financiële steun terug te betalen. Zombiebedrijven noemen wij ze.

Samenwerking met zombiebedrijven reëel risico

85 miljard euro trok de overheid in totaal uit om de samenleving door de coronacrisis te loodsen. Waarvan ruim 42 miljard euro aan steunmaatregelen zoals de NOW, TVL en Tozo. Op dit moment zijn er zo’n 266.000 ondernemingen die een belastingschuld bij de overheid hebben, met een totale omvang van 19 miljard euro.

Vanaf oktober 2022 begint het bedrijfsleven met terugbetalen. En dat niet iedereen hiertoe in staat zal zijn, blijkt ook wel uit de ramingen van de overheid. Zij gaan er vanuit dat zij 6 miljard euro zullen mislopen doordat bedrijven failliet gaan. Behalve misgelopen belastinginkomsten betekent dit dat er duizenden banen op de tocht staan. Over 2021 is het aantal mensen dat hun baan verloor als gevolg van faillissement gezakt naar 6.000; dat is ongeveer 15.000 minder dan de twee jaren daarvoor (bron: Graydon). 

Hoe u de kans minimaliseert dat hier (potentiële) opdrachtgevers van uw uitzendorganisatie tussen zitten? Uitgebreide kredietinformatie, onder meer over de omzet en kredietwaardigheid van organisaties, biedt dankbare inzichten, die zowel bij nieuwe klanten als bestaande relaties de risico’s fors beperken.

Drie belangrijke kredietwaardigheids-indicatoren

Bij GraydonCreditsafe hanteren we onder andere de volgende indicatoren om de kredietwaardigheid van bedrijven vast te stellen.

  1. De kredietvlag (of stoplicht). Groen betekent dat u moeiteloos met die opdrachtgever kunt samenwerken, rood is een overduidelijke no go. Veel te risicovol. Iemand betaalt bijvoorbeeld te laat, of was eerder betrokken bij andere faillissementen. Een gele vlag vraagt om extra aandacht; spreek bijvoorbeeld deelbetalingen af en houd de situatie goed in de gaten!
  2. De kredietlimiet. Wij hanteren als GraydonCreditsafe een kredietlimiet bij het beoordelen van iemands kredietwaardigheid. Maar dit kunt u als uitzendorganisatie natuurlijk zelf ook doen! Bepaal tot welk bedrag de openstaande facturen op mogen lopen en ben daar voorzichtig in. Immers: hoe hoger de kredietlimiet, hoe groter de risico’s wanneer het toch misgaat.
  3. De betaalscore. Het betaalgedrag van de opdrachtgever, samengevat in een rapportcijfer. Aan de hand hiervan kunt u bijvoorbeeld betaaltermijnen afspreken. Scoort iemand laag? Spreek dan een korte betaaltermijn af, zodat u zelf niet in de knel komt. Houd ook bestaande opdrachtgevers in de gaten: mogelijk betalen ze u wel op tijd, maar loopt dit elders al spaak. Met de betaalscore kunnen we u hiervan op de hoogte houden.
Transparantie en commercieel van belang

Met betrouwbare en complete kredietinformatie vergroot u de interne en externe transparantie en bent u in staat om te balanceren tussen enerzijds kredietrisico’s en anderzijds commerciële belangen.

De informatie vormt voor uw uitzendorganisatie een stevige basis voor transparant credit management. Of u nu het debiteurenbeheer zelf doet of uitbesteedt. Iedereen beschikt over dezelfde informatie en, met duidelijke interne richtlijnen, weet ook iedereen wat te doen wanneer het misgaat, of in gevallen van twijfel. Dit stelt u in staat om professioneel en onderbouwd met uw opdrachtgevers in gesprek te gaan; een mindere beoordeling hoeft immers geen dealbreaker te zijn. Credit management in de uitzendsector blijft uiteindelijk toch mensenwerk.

Maar kredietinformatie biedt ook commerciële kansen! Groene kredietvlaggen, uitstekende betaalscores en hogere kredietlimieten vormen een solide basis om de samenwerking met goedlopende opdrachtgevers verder uit te bouwen. En zo ook weer uw eigen kredietwaardigheid verder te verhogen.

Aan de slag met credit management?

Te midden van alle uitdagingen is gedegen credit management onmisbaar. Ga daar dus mee aan de slag! GraydonCreditsafe helpt u hier graag bij. Laat uw gegevens hier achter, dan komen we zo snel mogelijk bij u terug.

Meer over GraydonCreditsafe

Wij maken onderdeel uit van de Creditsafe Groep; wereldwijd de meest gebruikte bedrijvendatabase. Met meer dan 134 jaar ervaring voegen we lokale intelligentie toe aan het internationale netwerk van Creditsafe. Hierdoor heeft u toegang tot de meest volledige, actuele en betrouwbare bedrijfsinformatie in Nederland en over de grens.

Meer weten? Luister onze Spotify podcast over de Nederlandse arbeidsmarkt

Wat betekent het personeelstekort voor de financiële gezondheid van de BV Nederland? En wat is hierin de rol van uitzendbureaus en de NBBU?

Naar de GRIP Spotify podcast >

GraydonCreditsafers Fred GM Janssen en Martijn Roos inspirerend in gesprek met Brigitte van der Burg, voorzitter van de NBBU en Jurgen Warmerdam, Senior Beleidsadviseur fiscaliteit en ondernemerschap bij de NBBU.

#podcastondernemen #managementpodcast #uitzendbranche #trends

Gelijkaardige publicaties