Ken uw klanten 2.0: Zo weet u zeker of u zakendoet met de juiste partners
Terug naar overzicht
blog

Ken uw klanten 2.0: Zo weet u zeker of u zakendoet met de juiste partners

Natuurlijk doet u er alles aan om binnen uw bedrijf de juiste beslissingen te nemen en de best mogelijke resultaten te behalen. Maar doen de bedrijven waarmee u samenwerkt dat ook? En hoe weet u dit? Om zeker te weten dat u zakendoet met de juiste bedrijven, is het verstandig om een kredietrapport op te laten stellen. Maar, het is nog verstandiger om daar een paar datagedreven scheppen bovenop te doen.

U bent alleen in staat om de beste zakelijke beslissingen te nemen wanneer u op de hoogte bent van de meest relevante en realtime (bedrijfs)informatie. Met betrekking tot de stand van zaken binnen uw eigen organisatie, maar ook van de actuele situatie bij uw klanten, leveranciers en prospects is het essentieel om op de hoogte zijn. Iemand op zijn of haar blauwe ogen geloven klinkt mooi, maar vormt een gigantisch risico op het vlak van uw bedrijfsvoering. Een kredietwaardecheck mag dan ook zeker niet overgeslagen worden. Maar is een standaard kredietcheck wel genoeg? Wij denken van niet.

Verder dan een regulier kredietrapport

Veel slimmer is het om nóg dieper in het due diligence-proces te duiken. Onder andere om zeker te weten dat u zakendoet met bedrijven die er financieel inderdaad goed voor staan, betrouwbaar zijn, minimale financiële risico’s lopen én de juiste beslissingen nemen. Daarom zijn er oplossingen die veel verder gaan dan een regulier kredietrapport. Dat levert diepgaandere inzichten op, waardoor uw bedrijf compliant is en waarmee u uw organisatie beschermt tegen negatieve invloeden van buitenaf. U kunt eindelijk aan de slag met de groei van uw bedrijf!

360° view

Up-to-date en realtime kennis over de bedrijven waar u zaken mee doet is essentieel, omdat u er alleen zo achter komt of ze daadwerkelijk zijn wie ze beweren te zijn. Toch gaat Know Your Customer (KYC) veel verder dan alleen weten wie zij zijn en wat ze doen. Het is minstens net zo belangrijk om ook te weten met wie zíj zakendoen: uw tweedegraads netwerk dus. Het nemen van gegronde beslissingen op het gebied van klantacceptatie is daarom eigenlijk alleen volledig betrouwbaar met een 360° view.

Onregelmatigheden in het vizier

Het is dus zaak om een volledig transparante kijk te krijgen op de huidige status van uw (potentiële) klanten en leveranciers, hun geschiedenis én de vooruitzichten. Daarnaast kan een overzicht van alle onregelmatigheden laten zien of er aanwijzingen zijn voor bijvoorbeeld fraude of andere problematiek waar u liever niets mee te maken wilt hebben. Het is hierbij van belang dat de connecties van een bedrijf in de eerste én tweede graad gescreend op tientallen opmerkelijke situaties en onregelmatigheden.

Op die manier krijgt u onder andere inzicht in extreme fluctuaties in de financiële cijfers van het bedrijf, maar bijvoorbeeld ook of er surseance van betaling is verleend en of de eindtotalen aan de creditzijde en debetzijde van de balans verschillen in de meest recente jaarrekeningen. Toch zijn niet alleen de financiën een punt van aandacht, ook de bedrijfsvoering is minstens zo belangrijk. Wijzigingen in het management kort na een verandering in bedrijfsvorm bijvoorbeeld, of de overname van failliete onderdelen van een ander bedrijf vormen eveneens cruciale kennis. Allemaal informatie die niet in de brochure van het bedrijf staat vermeld, maar die wél essentieel is bij de totstandkoming óf de instandhouding van een samenwerking.

De impact van COVID-19

We vertellen niks nieuws als we zeggen dat de wereld aardig op zijn kop staat sinds de coronacrisis. Waar u eerder het volste vertrouwen had in de samenwerking met bepaalde klanten of leveranciers, zijn deze sinds de crisis opeens veel minder stabiel of zelfs flink in de problemen geraakt. Met alle gevolgen van dien, voor zowel het betreffende bedrijf als voor uw zaak. Daarnaast is het bij nieuwe klanten misschien nog wel veel moeilijker om een helder beeld te krijgen van hun zaken en vooruitzichten.

Door de coronacrisis is er het laatste jaar dan ook een ander punt van aandacht bijgekomen. In hoeverre heeft COVID-19 effect op uw nieuwe én – minstens zo belangrijk – bestaande klanten? U heeft inzage nodig in de gevolgen van de coronacrisis voor het betreffende bedrijf.

Positieve resultaten in the picture

Uiteraard is het niet alleen fijn om de risico’s in het vizier te hebben, maar ook positieve resultaten en veranderingen zijn handig om inzichtelijk te hebben. Als de zaken bij een bepaalde klant goed gaan is dat natuurlijk ook prettig om te weten.

Graydon Network incl. XSeptions biedt u meer dan een kredietrapport. Het houdt u voortdurend op de hoogte van veranderingen in de (financiële) situatie van uw relaties. Dit gebeurt aan de hand van monitoring op een uitgebreide reeks aan scores waaronder de COVID Impactscore. Daarnaast geeft deze feature ook inzicht in welke bedrijven gebruik hebben gemaakt van de NOW-regeling. Met de Graydon Network incl. XSeptions krijgt u wekelijks of dagelijks – net wat u wilt – updates over de wijzigingen in uw klantportefeuille. Zo komt u nooit meer voor verrassingen te staan.

Wilt u meer weten over Graydon Network incl. XSeptions of een van onze andere oplossingen voor optimaal credit management? Neem dan contact met ons op.

Gelijkaardige publicaties