Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Bedrijfsleven mist kansen door informatieverlamming

Europese bedrijven lopen onnodige risico’s en missen vitale kansen doordat zij lijden aan informatieverlamming. Dat stellen PwC en Iron Mountain in het rapport Beyond Good Intentions. Volgens Christian Toon, hoofd Information Risk bij Iron Mountain, is het cruciaal dat bedrijven greep krijgen op hun informatieprocessen. “Niet alleen om de bedrijfsbelangen veilig te stellen, maar juist om de onderneming te laten bloeien.”

Informatie als levensader

Sinds 2012 publiceren PwC en Iron Mountain jaarlijks de Information Risk Maturity Index, een Europese index voor het informatiebeheer van bedrijven. Dit jaar scoren Europese bedrijven 56,1 punten, een kleine daling ten opzichte van vorig jaar. PwC constateert dat het Europese MKB aan informatieverlamming lijdt. In plaats van actief en innovatief om te gaan met informatie, zijn bedrijven passief en protectionistisch. Het zou Europese bedrijven ontbreken aan het vermogen om informatiebeleid om te zetten in informatie-activiteit. En dat is zonde, vinden PwC en Iron Mountain, die informatie ‘de levensader van de dienstenmaatschappij’ noemen.

Bedrijfsinformatie kapitaliseren

Uit het jaarlijkse onderzoek naar informatiebeheer blijkt dit jaar dat veel bedrijven worstelen om greep te krijgen op hun informatieprocessen. Bedrijven buigen zich weliswaar over strategieën en plannen om datalekken en gegevensdiefstal te voorkomen, maar PwC en Iron Mountain constateren een enorme kloof tussen voornemens en uitvoering. Deze kloof vormt volgens de onderzoekers een grote bedreiging voor het bedrijfsresultaat en de veiligheid van informatie. Bovendien zouden bedrijven hierdoor vitale kansen missen. Volgens Iron Mountain zou kapitaliseren het eerste doel moeten zijn met bedrijfsinformatie. Toch constateert de informatiespecialist dat het ontsluiten van de waarde van de informatie kennelijk voor veel bedrijven een uitdaging is.

De waarde van informatie

Uit de Information Risk Maturity Index 2014 blijkt dat veel organisaties niet weten hoe zij informatie kunnen benutten ten behoeve van de groei van hun onderneming, bijvoorbeeld bij het verbeteren van de klantenservice, het aanboren van nieuwe markten of het ontwikkelen van betere diensten of producten. “Veel bedrijven denken dat ze hun informatierisico’s en de informatiemeerwaarde begrijpen, maar komen erg traag in actie,” stelt Claire Reid, Risk Assurance partner bij PwC. Volgens Reid zouden bedrijven zich goed moeten laten doordringen dat informatie hun meest waardevolle bezit is.

Gelijkaardige publicaties