Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Overlevingsstrategieën voor winkeliers

Terwijl grote webshops als Coolblue flink investeren in fysieke winkels en pop-up stores als paddenstoelen uit de grond schieten, ziet de traditionele winkelier zijn omzet dalen. Het rapport Retaillocaties in 2020 van ABN AMRO voorspelt een verdubbeling van de totale winkelleegstand in zeven jaar tijd, van 7% nu naar 14% in 2020. Meer dan ooit vraagt deze tijd om ondernemerschap van de winkelier. Vier strategieën om te overleven.

Stijgende omzet

Strategie 1: online samenwerken

In de eerste helft van dit jaar deden 8,8 miljoen Nederlanders een aankoop via internet. Terwijl de omzet van webshops blijft stijgen, sluiten steeds meer traditionele winkels noodgedwongen hun deuren. Winkeliers ervaren de druk van het internet maar gaan nauwelijks in de tegenaanval, constateert Rabobank-analist Jos Voss in het oktobernummer van RetailTrends. Het ontbreekt hen aan tijd, geld en kennis om zelf de mogelijkheden van online verkoop te benutten, maar niets doen is volgens Voss geen optie. Winkeliers kunnen gaan samenwerken om een vuist te maken tegen het internetgeweld van landelijke webshops. Een voorbeeld is de gezamenlijke webshop van de ondernemers in de Amsterdamse (winkel)buurt De Negen Straatjes.

Strategie 2: fysiek samenwerken

Vanaf november wordt in Eindhoven een nieuwe formule uitgeprobeerd: de Boqz-winkel in het centrum van de stad, waar ondernemers een kleine box kunnen huren die ze naar eigen smaak mogen inrichten met hun producten. Denk bijvoorbeeld aan kleding, cosmetica, gadgets, woonaccessoires of zoetwaren. Boqz doet de marketing en zorgt voor gekwalificeerd personeel dat zich op de verkoop richt. Voorwaarde is wel dat de producten ‘iets bijzonders’ hebben, zodat Boqz een winkel wordt met producten die in de rest van de straat niet of nauwelijks te vinden zijn. Met deze eis raakt het concept aan de vierde overlevingsstrategie voor winkeliers in deze blog: het creëren van toegevoegde waarde.

Strategie 3: formules uitproberen

Een groeiende trend in het straatbeeld zijn pop-up stores: ruimtes die tijdelijk beschikbaar zijn voor winkels, etalages of showrooms. Zeer geschikt voor tijdelijke acties, het uitproberen van een formule of het fysiek tonen van een online assortiment. Pop-up stores zijn populair vanwege de win-winsituatie: vastgoedeigenaren genereren inkomsten met leegstaande panden en (startende) ondernemers zitten niet meteen vast aan een meerjarig contract en lopen dus minder risico.

Strategie 4: toegevoegde waarde

Videotheken, elektronicawinkels en schoenenketens verdwijnen op steeds meer plekken uit het straatbeeld omdat ze nauwelijks nog toegevoegde waarde hebben. Consumenten downloaden films, laten een wasmachine liever thuisbezorgen en boeken hun vliegtickets online. Toch is er op zaterdag nog steeds geen vrije parkeerplek te vinden in de buurt van winkelstraten en doen bijvoorbeeld kringloopwinkels het opvallend goed. Fysieke winkels hebben een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van online shops: consumenten kunnen producten zien en aanraken, medewerkers om advies vragen en hun aankoop meteen meenemen. Slimme ondernemers gaan de strijd met webshops aan met een bijzonder assortiment, deskundig (en enthousiast!) personeel en prikkels van de zintuigen in de winkel én online, via sociale media.

Met een beetje creativiteit, veel enthousiasme en een hoge dosis ondernemerschap kunnen winkeliers in fysieke panden de strijd om de consument van hun online collega’s winnen. Een dagje winkelen blijft een leuke bezigheid.

Gelijkaardige publicaties