De toekomstbestendige koers: onnodige uitgaven vermijden, klanten behouden én moeiteloos onboarden
Terug naar overzicht
blog

De toekomstbestendige koers: onnodige uitgaven vermijden, klanten behouden én moeiteloos onboarden

Het bedrijfsleven bevindt zich in een crisis waarvan de totale omvang op dit moment nog met geen mogelijkheid valt te overzien. Te midden van al deze onzekerheid moet u aan de slag. Niet alleen om ervoor te zorgen dat uw organisatie overeind blijft, maar ook zodat u kunt doorpakken wanneer de crisis weer achter de rug is. Benieuwd wat dit voor u betekent? Lees dan snel verder!

De wereldwijde economie is met twijfels omgeven. Inderdaad, het aantal faillissementen was het afgelopen jaar historisch laag. Dat de rijkelijk toegezegde staatssteun hier een belangrijke rol in speelt, is inmiddels alom bekend. 

Maar aan die steun komt ook weer een einde. Bovendien maakt de overheid steeds grondiger werk van hun onderzoek naar onterechte tegemoetkomingen. U hebt een kritische en alerte blik nodig om in te kunnen schatten hoe het bedrijfsleven er post-corona uit zal zien. Welke bedrijven blijven er nog overeind en wie vallen er uiteindelijk om?

Misschien is de directe impact van COVID-19 op uw eigen organisatie klein. Toch is het zaak dat u scherp blijft voor de gevolgen. Immers, welke impact heeft COVID-19 op uw klanten en leveranciers? Valt er binnen de keten eenmaal een partij om, dan dreigt een domino-effect die uw organisatie, in de slipstream daarvan, ook omlaag kan trekken.

Om dat te voorkomen, zult u uw organisatie op orde moeten brengen. Wat betekent: aan de ene kant zoveel mogelijk onnodige uitgaven voorkomen. En aan de andere kant inzetten op klantbehoud én het wegnemen van zoveel mogelijk obstakels voor gezonde bedrijven om met u in zee te gaan.

Aan de kostenkant: onnodige uitgaven voorkomen

Aan de uitgavenkant op de kosten letten, betekent niet dat u per definitie de hand op de knip houdt. Het gaat er vooral om dat u onnodige kosten vermijdt. Uitgaven die met een goede bedrijfsvoering te voorkomen zijn. Denk aan:

  • Te late betalingen of wanbetalingen. Als u niet in zee gaat met partijen die een zwakke betaalreputatie hebben, dan voorkomt u betalingsherinneringen en wanbetalingen. Een systematische controle van de kredietwaardigheid van uw klanten speelt daarin een belangrijke rol.
  • Fraudekosten. In Global Economic Crime & Fraud Survey 2020, een onderzoek van PwC, erkent 47 procent van de ondervraagde bedrijven dat ze minimaal één keer het slachtoffer zijn geworden van fraude. Bijna de helft dus! En dat de kosten fors zijn, bewijst een BDO-onderzoek uit 2019. De gemiddelde kosten komen neer op zo’n 200.000 euro per fraudegeval. Tel uit uw winst wanneer u fraude zoveel mogelijk weet te bannen uit uw organisatie.
  • Boetes. Kosten die het gevolg zijn van beperkte of zelfs afwezige klantcontroles zijn eveneens te voorkomen uitgaven. ABN AMRO ontving recent nog een boete van 480 miljoen euro voor gebrekkige klantcontroles. De schade die u als bedrijf hierbij oploopt, is niet alleen financieel, maar óók op het vlak van reputatie.

Gezonde klanten behouden 

U dient aan de uitgavenkant dus zoveel mogelijk kosten te vermijden. Maar als welwillende en gezonde klanten als gevolg daarvan door de andere deur weer naar buiten lopen, is het resultaat alsnog negatief. Zet daarom – met het oog op retentie - evengoed in op het consolideren van gezonde relaties. Wat niet betekent dat u iedereen die het momenteel moeilijk heeft direct de laan uitstuurt. Het is vooral belangrijk dat u een goed beeld vormt van uw klanten: hoe verging het hun de voorgaande jaren, hoe staan ze er momenteel voor en hoe zien de voorspellingen eruit? 

Moeiteloos onboarden

Zorg er daarnaast voor dat het onboarden van nieuwe klanten zo soepel mogelijk verloopt. Gezonde bedrijven die niets te verbergen hebben, moeten moeiteloos een samenwerking met u aan kunnen gaan. Niet door de deuren van uw organisatie wagenwijd open te zetten, maar door deze processen, met behulp van automatisering, zo optimaal mogelijk in te richten. 

Bedrijven met bedenkelijke intenties pikt u er op deze manier eenvoudiger tussenuit. En op deze manier blijft er voor uw medewerkers meer tijd over om verder onderzoek uit te voeren naar de gevallen die uw systemen als ‘twijfelachtig’ aanmerken.

Datagedreven ondernemen essentieel

Wilt u snijden aan de kostenkant en consolideren aan de klantkant? Dan dient u op het vlak van efficiëntie stappen te zetten. Zonder dat uw klanten en prospects hier iets van merken. Voor hen moet het voelen alsof uw organisatie als vanouds doordraait of zelfs optimaler presteert. Aan de achterkant moet u dus in staat zijn om meer te doen met minder resources. In dat licht móét u met datagedreven ondernemen aan de slag. 

Door te automatiseren en te digitaliseren kunt u processen veel sneller en correcter afhandelen. U zult versteld staan hoeveel taken men vandaag de dag nog manueel uitvoert. Terwijl deze handmatige processen erg foutgevoelig zijn en véél trager verlopen dan automatische afhandelingen. 

Met automatisering vermijdt u (onnodige) kosten en behoudt u de klanten die u ook echt moet behouden. Besparen door te investeren, zeg maar. Immers: vertrouwt u op hoogwaardige bedrijfsdata en implementeert u de juiste oplossingen? Dan weet u meteen welke partijen betrouwbaar zijn. 

Welke van uw bestaande klanten kunnen u nog betalen, nu de coronacrisis flink toeslaat? Hebben uw prospects allemaal goede bedoelingen of zitten er organisaties tussen met frauduleuze intenties? Allemaal vragen waar u zich geen zorgen meer over hoeft te maken. Deze processen vallen namelijk perfect te automatiseren. Manuele tussenkomsten worden tot een minimum beperkt en zijn alleen voorbehouden voor de twijfelgevallen, die grondiger onderzoek vergen. Bovendien bent u altijd compliant.

Het moment is aangebroken

Wachten totdat de storm gaat liggen, is geen optie. U zult nu aan de slag moeten, om ervoor te zorgen dat u kunt accelereren wanneer de COVID-19-pandemie wereldwijd (grotendeels) is verdwenen. Wilt u hier meer over weten? Download dan onze Market Outlook Paper ‘Meer doen met minder – Met efficiëntieslagen turbulentie de baas’.

Meer doen met minder

Met efficiëntieslagen turbulentie de baas

De steunmaatregelen aan bedrijven vallen stilaan weg. Kan uw klant u dan straks nog betalen?

Of wilt u graag met datagedreven ondernemen aan de slag, maar weet u niet waar u moet beginnen? Spar dan eens met een van onze consultants! Laat uw gegevens hier achter, dan komen we zo snel mogelijk bij u terug.

Gelijkaardige publicaties