Kinderopvang
Terug naar overzicht
blog

Organisaties die vergeten met de tijd mee te gaan: de kinderopvang

Niet alle bedrijven luisteren goed naar wat klanten willen, maar houden zich liever halsstarrig vast aan de status quo. Dat het ook fout kan gaan, zal ik aan de hand van een voorbeeld van kinderdagverblijven uitleggen.

Dupe van economische recessie

De afgelopen dagen zijn de kinderdagverblijven opnieuw onderwerp van gesprek in de media. Dit omdat er dit jaar tot op heden 85 kinderopvangcentra failliet zijn gegaan en 512 vestigingen werden opgeheven. De achterliggende redenen van faillissement of opheffing zijn volgens de media de teruggang in de economie en de bezuiniging op de kinderopvangtoeslagen. Dit doet ouders helaas zowel gedwongen als uit vrije keus besluiten om thuis te blijven. De hoogste tijd voor de brancheorganisatie kinderopvang om de politiek op te roepen om direct in te grijpen.

Kinderopvang luistert niet naar de klant

Naast bovengenoemde redenen ben ik van mening dat een andere belangrijke reden “het niet luisteren naar de klant” is. Ook mijn twee kinderen gaan twee dagen in de week naar de kinderopvang. Om betrokken te zijn bij het kinderdagverblijf ben ik toegetreden tot de oudercommissie. Als lid van de oudercommissie krijg je wat meer inzage in het reilen en zeilen van een kinderdagverblijf. Een absolute aanrader voor alle ouders.

Inflexibel

Wat mij direct opviel, is dat je bij de meeste kinderdagverblijven alleen dagdelen af kunt nemen; je neemt alleen de ochtend, de middag of je kiest voor twee dagdelen. In de meeste gevallen nemen ouders op één dag  twee dagdelen af. De openingstijden zijn van 7.00 uur tot 18.30 uur, wat automatisch betekent dat je 11½ uur per dag moet betalen. Ongeacht of je gebruik maakt van deze 11½ uur of dat je je kind bijvoorbeeld maar 8 uur per dag brengt. Alle belastingbetalers betalen hier vrolijk aan mee. Het is dus eigenlijk een verkapte vorm van subsidie van de kinderopvang.

Stugge organisaties spelen niet in op kansen

Het gekke is dat negen van de tien kinderdagverblijven niet inspelen op de veranderingen in de markt, bijvoorbeeld door middel van het aanbieden van flexibele uren. Slimme ondernemende ouders die zien dat het management van kinderopvangorganisaties niet in staat is om met de tijd mee te komen en achter de trends aan blijft hobbelen, gaan op zoek naar andere kleinschaligere vormen van opvang waarbij je wel alleen betaalt voor de afgenomen uren. Of regelen iets met familie. Als dit goed bevalt, zullen zij bij kind nummer twee, drie of vier het kinderopvangconcept niet eens meer meenemen in de overweging. Een gemiste kans. Jammer. Ik denk dat tientallen faillissementen voorkomen hadden kunnen worden door te luisteren naar de wensen van de potentiële klant. Natuurlijk zorgt dit voor een moeilijke planning voor de organisaties, en zijn er ook wettelijke regels zoals het ‘vier-ogen beleid’ waardoor bepaalde zaken lastig te organiseren zijn. Maar kansen zijn hier wel. En ouders zijn ook echt wel bereid om te betalen voor goede zorg, flexibiliteit, een kinderopvang met een frisse vernieuwende blik, een degelijk pedagogisch programma en een persoonlijke aanpak. Het gaat hier immers om kinderen en niet om bananen.

Blijf innoveren

Een verandering van de markt en de omstandigheden betekent dat je mee moet veranderen, creatief moet zijn en naar oplossingen zoekt. Je moet niet de geijkte paden blijven bewandelen, elk jaar maar opnieuw het uurtarief verhogen en coûte que coûte aan het oude veilige bestaande business model blijven vasthouden. Dan is het een kwestie van tijd totdat je het loodje legt. Ook afwachten en wijzen naar de overheid is geen optie als je bestaansrecht wilt hebben. Natuurlijk geldt dit niet alleen voor kinderdagverblijven maar voor alle bedrijven. Juist vaak ook voor grote traditionele ondernemingen. En voor de zorg. Blijf innoveren, toon ondernemerschap en laat zien dat je bestaansrecht hebt!

Gelijkaardige publicaties