Online marketing
Terug naar overzicht
blog

Online Marketing: Vergeet (uw) mobiel niet!

Stelt u zich voor: de laatste fase van een serie vergaderingen over het opzetten/reviseren van de online strategie van uw bedrijf. Het is inspannend geweest, maar met vereende krachten hebben marketeers, junior marketeers, accountmanagers en de CEO een mooie ‘omnichannel strategie’ neergezet.

Aan alles is gedacht: tot in de laatste pixels moest alles kloppen bij de online identity van het merk. Bij de laatste discussie over de te gebruiken lettertypes, lettergrootte en teksteffecten op de website zwakt de aandacht van enkele leden van het team af, en wordt de impuls om even de smartphone te pakken sterker. De vergadering wordt afgerond, de mobieltjes leiden af. Zijn we niets vergeten?

Mobile marketing

Uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van DTG blijkt dat veel MKB bedrijven kansen missen op het gebied van online vindbaarheid. Maar hoe zit dat met mobiel? Een recent onderzoek van Econsultancy in samenwerking met IBM (n.= 1000) toont aan dat slechts 27% van de Europese ondernemers online marketing via een mobiele site of app belangrijk vindt. Terwijl in datzelfde onderzoek een trend zichtbaar wordt die aantoont dat in de loop van 2014 méér online zoekopdrachten zullen worden ingevoerd op een smartphone dan op een desktopcomputer. Mobile marketing wordt daarmee belangrijker dan ooit.

Handvatten voor uw mobiele site of app

Uit het onderzoek blijkt dat 64% van de respondenten de uiteindelijke aankoop liever doet via een desktop PC of een tablet. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de schermgrootte (en de daarbij behorende onoverzichtelijkheid en moeite met het typen in invoervelden), en zorgen over veiligheid. Klanten gebruiken hun smartphone in het aankoopproces voornamelijk om prijzen te checken en te vergelijken – dat is hoe ik zelf ook aan de beste deal voor mijn design nespresso-machine ben gekomen. En vergeet niet dat uw B2B klanten óók klanten zijn die prijsvergelijkend onderzoek doen.

Wat verwachten consumenten van een app of mobiele site? Nogal wat: 38% verwacht exclusieve aanbiedingen. Men verwacht direct af te kunnen rekenen (in de app of op de mobiele website), en een loyaliteitsprogramma en een Store Locator staan ook op het verlanglijstje van de consument.

De resultaten van het onderzoek geven goede handvatten voor het inrichten van uw mobiele site of app:

  • Maak uw mobiele site zo overzichtelijk mogelijk, met goede visuele representaties van uw producten en duidelijke call-to-actions.
  • Maak de uiteindelijke check out zo gemakkelijk mogelijk. De belangrijkste regel daarbij is: zorg dat de klant zo min mogelijk handelingen hoeft te doen, terwijl hij zo veel mogelijk mogelijkheden heeft. Geef uw klant bijvoorbeeld verschillende opties bij de check out: zowel qua betaalmogelijkheden als andere opties (denk aan reserveren tegen betaling, aan de deur afrekenen).
  • Bouw een prijsvergelijker in in uw mobiele site of app. Klanten gebruiken mobiel internet vaak om prijzen te vergelijken. Zorg dat ze hiervoor niet van uw site af hoeven!
  • Zorg dat uw mobiele site of app écht meerwaarde biedt: denk aan (periodieke) exclusieve aanbiedingen, of, afhankelijk van uw product en strategie; interessante content. Hiermee kunt u ook het vertrouwen van uw (B2B) klanten winnen: door uw deskundigheid en kennis van zaken te laten zien.

Tot slot: Twee tips om ervoor te zorgen dat uw mobiele site een geïntegreerd onderdeel wordt van uw gehele marketingstrategie:

  1. Facebook is het grootste sociale netwerk ter wereld. Hier is ook een trend zichtbaar waarin steeds meer gebruikers de site gaan benaderen vanaf hun smartphone. Integreer Facebook in uw mobiele site, al was het alleen maar door een simpele 'Like'-button in te bouwen. Of, ga een stap verder en bouw een Facebook-app voor uw bedrijf. De mogelijkheden zijn eindeloos: geef kortingen of promoties weg, of verzin zo'n verslavend spel waarmee mensen bonussen kunnen sparen.
  2. Bouw een Store Locator in in uw mobiele site of app. De consument van vandaag is inderdaad al verwend, maar mag toch graag bediend worden met de mogelijkheid om te winkelen en prijzen en producten te vergelijken waar en hoe hij maar wenst. De consument van 2013 maakt ook echt gebruik van alle kanalen die wij als marketeers kunnen bedenken, en combineert deze allen in zijn aankoopproces. Zorg ervoor dat indien uw klant toch nog niet zeker weet dat hij dát product wil aanschaffen via uw mobiele site, hij toch zeker de dichtstbijzijnde winkel/bedrijfslocatie kan vinden waar uw vertegenwoordigers hem met liefde kunnen voorlichten.

Onderzoekers hebben aangetoond dat Nederlanders hun smartphone eerder missen dan hun portemonnee. Zorg dat u (uw) mobiel niet vergeet!

Gelijkaardige publicaties