Digitaal MKB
Terug naar overzicht
blog

MKB loopt digitaal achter. En laat zo omzet liggen.

MKB bedrijven laten massaal kansen liggen. En omzet. Zij maken gebruik van verouderde technologieën voor hun website en 28% heeft zelfs helemaal geen website. Dit blijkt uit onderzoek dat TNS Nipo twee maal per jaar voor DTG (De Telefoongids) uitvoert.

Schrikbarende cijfers

De meest significante uitkomsten van het onderzoek:

  • 28% van de MKB bedrijven heeft geen website
  • 25% heeft een website die 4 jaar of ouder is
  • 37% geeft aan binnen twee jaar te investeren in een nieuwe website
  • 51% gaat de constructie van hun website uitbesteden

Het merendeel van de bedrijven in het MKB ontbreekt het aan de specifieke (online) kennis om hun website te bouwen en te beheren. Een logisch gevolg is dat men genoodzaakt is om dit uit te besteden.  Dit is een kostbare investering, maar wel één die zeer noodzakelijks is.

Vindbaarheid is kern voor MKB

Ga eens na hoe u tegenwoordig gebruik maakt van het internet. Wanneer u wilt weten of een supermarkt open is, dan kijkt u op openingstijden.nl. Wanneer u de dichtstbijzijnde kapper, bakker, slager of restaurant zoekt, is het zeer waarschijnlijk dat u een zoekopdracht in Google invoert. Wanneer u autoschade heeft, zoekt u online het dichtstbijzijnde schadeherstelbedrijf op.

Als uw organisatie niet of nauwelijks vindbaar is, zal u de strijd verliezen van uw directe concurrenten. De kans is namelijk zeer aanwezig dat zij wel goed vindbaar zijn en een up-to-date website hebben. En gemak dient nu eenmaal de mens. Nu meer dan ooit.

Online biedt kansen

Mijns inziens zijn er legio kansen voor het MKB. De synergetische effecten die men kan bereiken met de juiste inzet van online en offline biedt, juist in deze tijden, voor het MKB mogelijkheden om in contact te komen met een veel bredere doelgroep. Enkele voorbeelden:

  1. U kunt online een actie optuigen, die men vervolgens bij u in de winkel kan verzilveren.
  2. Communiceer uw online kanalen in uw winkel, op visitekaartjes, briefpapier enz.
  3. Communiceer nieuwe producten, acties, nieuws via social media.
  4. Tot slot: uw online kanaal heeft geen sluitingstijd!
Gelijkaardige publicaties