Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Groeien door innovatie: bedrijven moeten tijdig vernieuwen

Zonder innovatie kan een organisatie niet succesvol zijn, zei MKB-Nederland-voorzitter Hans Biesheuvel in april tegenover NU.nl. Volgens Syntens Innovatiecentrum moet innoveren zelfs een kerncompetentie worden van ieder bedrijf. Maar wanneer is het tijd om te vernieuwen?

Innovatief ondernemerschap

In de crisis maken innovatieve ondernemers het verschil, vinden de initiatiefnemers van de MKB Innovatie Top 100. Het midden-en kleinbedrijf zou de economie aan kunnen jagen met vernieuwingen. In juni presenteerden Syntens Innovatiecentrum, Mercedes-Benz en NRC Handelsblad voor de achtste keer de ranglijst met 100 innovaties van het Nederlandse MKB. De hoogste noteringen waren voor het inktbesparende lettertype Ecofont, het energiebesparende verwarmingssysteem ThermIQ en de rendementverhogende zonnecellen van Tempress: drie duurzame innovaties van bedrijven die het hadden aangedurfd om nieuwe producten te introduceren. 

Innovatief ondernemerschap wordt gedefinieerd als het verkennen en realiseren van kansen om nieuwe concepten, diensten of producten te ontwikkelen om betere resultaten (continuïteit, groei, winst) te behalen.

Kansen ontdekken

Syntens onderscheidt vier stappen van een succesvol innovatieproces: dromen, denken, durven en doen. Innoveren begint bij het zien van een kans en het dromen over de uitwerking van een gouden idee. Lang niet iedereen ontdekt zelf een gat in de markt, maar innovatie is een breed begrip. Volgens Syntens gaan en komen innovatiekansen met maatschappelijke trends en ontwikkelingen in de omgeving. Als ondernemer kun je beginnen bij het verkennen van bestaande ideeën: welke verbeteringen zijn er mogelijk? Kijk voor inspiratie eens naar trends in de sector (en in andere sectoren!), lees praktijkverhalen van collega-ondernemers en houd nieuwe technieken in binnen- en buitenland in de gaten.

Durven en doen

Ondernemen is risico nemen. Innoveren ook. Zelfs Apple heeft niet alleen maar succesvolle producten op de markt gebracht. Hoewel het veiliger kan zijn om af te wachten tot een nieuwe technologie zich heeft bewezen, kun je als onderneming pas groeien als je af en toe kansen durft te grijpen. Blijf nieuwe ontwikkelingen en technieken niet ‘zo nu en dan’ volgen, maar houd ze voortdurend in de gaten om concurrentie voor te zijn, maak gebruik van stimuleringsregelingen van de overheid en durf op gezette tijden in het diepe te springen. Voorop lopen bij innovaties vraagt lef.

Dit artikel is geschreven in het kader van de FD Gazellen Awards 2013. Jaarlijks zetten het Financieele Dagblad en Graydon de snelst groeiende bedrijven van Nederland in de spotlight met deze onderscheiding. Deze bedrijven dragen sterk bij aan de werkgelegenheid en het herstel van de Nederlandse economie. Graydon steunt ondernemend Nederland bij hun uitdaging om snelle groei in goede banen te leiden en voorziet  de lezers tot aan de finale van de FD Gazellen via dit medium door middel van artikelen, onderzoeken en cases. Hierbij wordt vooral gekeken naar zaken als de juiste inzet van kennis en kapitaal om verdere groei te kunnen realiseren; het bedrijf financieel gezond te houden en de concurrentie voor te blijven.

Gelijkaardige publicaties