Nederland verzelfstandigt: de opkomst van de ZZP’er
Terug naar overzicht
blog

Duurzaamheid staat niet synoniem voor biologisch vlees

Duurzaamheid: een nobel doel, maar veel te duur. Toch hoeft dit niet zo te zijn. Duurzaamheid levert geld op. Vaak gaan duurzaamheid en kostenbesparing juist hand in hand.

 

Opvattingen over duurzaamheid veranderen door crisis

Door de huidige langdurige financiële crisis die ons al vijf jaar in zijn greep houdt, gaan mensen geleidelijk aan anders tegen bepaalde dingen aankijken. Zo wordt de bonuscultuur inmiddels zwaar verfoeid en transparantie verheven tot een deugd. Het begrip duurzaam komt langzaam maar zeker uit de alternatieve hoek en krijgt meer navolging in het bedrijfsleven. Grote multinationals als Unilever, Shell en zelfs de banken publiceren tegenwoordig jaarlijks een duurzaamheidsrapport en stellen zichzelf doelen om aan duurzaamheidscriteria (sustainability KPIs) te voldoen.

 

ESG-criteria

De internationale criteria voor duurzaamheid zijn samengevat onder de term ESG-criteria. ESG staat voor:

  • Environmental: aandacht voor het milieu
  • Social: aandacht voor de sociale omgeving (personeel, klanten, product)
  • Governance: financiële verantwoordelijkheid en transparantie
     

Duurzaamheid en kostenbesparing hand in hand

Duurzaam wordt vaak ten onrechte vergeleken met zoiets als biologisch vlees halen bij de slager. Een nobel doel, maar veel te duur. Toch hoeft dit niet zo te zijn. Vaak gaan duurzaamheid en kostenbesparing hand in hand. Er zijn verschillende websites (zoals www.duurzaammkb.nl) waar u tientallen tips kunt vinden die uw bedrijf duurzamer maken en tegelijkertijd geld helpen besparen.

 

Marketingaspect duurzaamheid

Los van het kostenaspect is ook het marketingaspect van belang. De moderne consument vindt het vanzelfsprekend dat het bedrijfsleven rekening houdt met het milieu en zijn omgeving en kan zelfs afknappen op een bedrijf dat lak heeft aan de nieuwe normen. Zo heeft de Amerikaanse winkelketen Walmart (“Save Money. Live better.”) een slechte reputatie door de slechte behandeling van haar personeel (meer dan 1 miljoen mensen!) terwijl het concern aan de andere kant miljarden aan reclamegeld besteedt. Dat is het paard achter de wagen spannen.

Wat kan ik als ondernemer doen aan duurzaamheid?

U bent vaak al veel duurzamer bezig dan u denkt. Duurzaam ondernemen houdt ook in dat u ervoor zorgt dat de onderneming over tien jaar nog steeds bestaat. Dan moet er dus wel winst gemaakt worden. Het zoeken van betere productiemethodes, het kiezen van een zuiniger (en dus vaak goedkoper) wagenpark en het nadenken over de kwaliteit van de werkvloer zijn allemaal overwegingen die de onderneming zowel duurzamer als beter renderend moeten maken. Uiteindelijk is iedereen hier bij gebaat.

Gelijkaardige publicaties