Aanmaning
Terug naar overzicht
blog

De één zijn brood, is de ander zijn dood. Ontmoet de Opzettelijke Wanbetaler.

Uit de European Payment Index 2013 blijkt dat er in ruim driekwart van de gevallen opzettelijk te laat betaald wordt. Wie dóet er nu zoiets? Een profielschets van de ´Opzettelijke Wanbetaler´.
 

Pure winst

De Opzettelijke Wanbetaler weet wel hoe hij aan geld kan komen in deze benauwende crisisjaren! Omdat de echte banken op hun geld blijven zitten, gaat hij zelf voor bank spelen door te laat te betalen. Hij heeft lak aan de betalingsvoorwaarden van zijn leveranciers en weet dat zij uit angst om hem als klant te verliezen, de late betaling toch wel zullen accepteren. Hij heeft zelf voldoende cashflow, maar kan er op deze manier nog mooi zelf rente uit trekken. Pure winst!

 

Hanteert zelf strikte betaaltermijn

Het oprekken van het betaalgedrag is uiteraard eenzijdig. Voor zichzelf hanteert hij een strikte betaaltermijn. Late betaling wordt niet getolereerd en bij overschrijving wordt direct een incassotraject gestart en een fikse boete berekend.
 

Leveranciers in problemen

Dat een paar leveranciers van de Opzettelijke Wanbetaler misschien niet zo blij met hem zijn, daar ligt hij niet wakker van. Maar wat hij niet beseft, of waarvoor hij zijn ogen sluit, is dat enkele leveranciers in fikse problemen gaan komen, hun eigen rekeningen niet meer kunnen betalen en een enkeling zelfs gedwongen faillissement moet aanvragen.

 

Bewust traag betalend

Het kan misschien aanlokkelijk klinken, het handelen van de Opzettelijke Wanbetaler. Maar als er steeds meer van deze gezonde bedrijven traag gaan betalen, veroorzaakt dit een sterke kettingreactie. Slecht betalingsgedrag van de één leidt tot een verslechterde liquiditeitspositie van de ander. De hele handelsketen van bedrijven komt onder druk te staan wat groei in de branche belemmert.
 

Op tijd betalen is MVO

Neem daarom zelf het goed voorbeeld. Op tijd betalen is een kwestie van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Bovendien is het goed voor je imago én je klantrelatie. Je laat zien dat je meer biedt dan enkel goede producten en diensten en een betrouwbare zakenpartner bent. Dé manier om je te onderscheiden van de concurrent.

Gelijkaardige publicaties