Wanbetalers
Terug naar overzicht
blog

5 manieren om met laat betalende klanten om te gaan

Laat betalende klanten zijn gewoon écht vervelend. Hoewel u veel maatregelen kunt nemen om late betaling te voorkomen, is het belangrijk te weten wat u moet doen op het moment dat klanten de betalingstermijn overschrijden. 5 tips om met late betaling om te gaan, zodat die factuur alsnóg betaald gaat worden!
 

1. Herinner uw klant
Vertel uw klant dat hij te laat is. U heeft namelijk niet altijd te maken met een wanbetaler. In veel gevallen is er sprake van miscommunicatie of heeft u te maken met een klant die slordig is in zijn administratie. Stuur een e-mail of een brief. Hiermee laat u direct zien dat u professioneel met uw betalingen omgaat.

2. Pak de telefoon
Als u uw klant een herinnering heeft gestuurd en nog steeds geen betaling hebt ontvangen, is het zaak om de telefoon erbij te pakken. Een persoonlijk gesprek is vaak de meest effectieve manier om betaald te krijgen en u krijgt direct response. Bereid u voor op het telefoongesprek zodat u professioneel en vriendelijk overkomt, maar toch uw doelen niet vergeet.

3. Werk mét de klant
Als u te maken heeft met een klant die in financiële problemen zit, probeer dan een manier te vinden om een betalingsafspraak met hem te maken. Hoewel u niet direct in één keer het openstaande bedrag op uw rekening krijgt, heeft u in ieder geval een deel. Door een regeling te treffen, laat u uw klant zien dat u bereid bent met hem mee te denken.

4. Schakel een incassobureau in
Houd zoveel mogelijk een vaste termijn aan waarbij de vordering uit handen zal worden gegeven. Het is aan te raden om dit tijdig te doen. Vorderingen die langer blijven liggen zijn doorgaans lastiger te incasseren.

5. Maak een stappenplan
De eerste keer dat u te maken heeft met late betaling zal het u veel tijd en energie kosten om te bepalen hoe u die factuur alsnog betaald gaat krijgen. Doet u de administratie zelf? Reserveer dan periodiek tijd in uw agenda om de financiële administratie bij te werken. Zo houdt u beter zicht op welke betalingen nog niet zijn voldaan. Vervolgens is het slim een stappenplan te maken waarin u kort beschrijft wat de vervolgacties zijn en hoelang u maximaal tussen elke stap gaat wachten.

Uiteraard is voorkomen beter dan genezen, maar er is bijna altijd een manier om alsnog betaald te krijgen. Succes!

Gelijkaardige publicaties