Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

4 redenen waarom bloggen meer is dan puur tijdverlies

Nu bijna elk bedrijf bezig is met content marketing kunt u zich afvragen of bloggen nog wel een goede investering is. Het inhuren van schrijvers kost veel geld. Als uw eigen medewerkers regelmatig bloggen betekent dit minder tijd voor uw core business. En dan moet u ook nog eens gelezen worden. Heeft bloggen eigenlijk wel zin? Ja! In dit blog leest u waarom.

Bloggen heeft absoluut meerwaarde voor een merk. Lees hier de 4 redenen waarom:

1. Uw doelgroep besluit online of zij met u in zee gaan

Voordat uw buyers in contact komen met verkopers hebben zij al 40% van de  buyer cycle afgelegd! Ze zijn op zoek naar informatie die hen helpt bij het oplossen van hun probleem. Door te bloggen laat u hen zien dat uw bedrijf de bron is van hoogwaardige kennis en dat u hen begrijpt. Buyers zijn niet meer gevoelig voor reclameboodschappen, het gaat om het aantonen van uw kennis en kunde.

2. U bereikt uw publiek via twee kanalen

In zekere zin heeft uw blog twee verschillende doelgroepen: zoekmachines en uw potentiële klanten. Goede blogs zijn geschreven voor een menselijk publiek: goed geschreven teksten die écht kennis bevatten, emotioneren of inspireren, zorgen ervoor dat mensen dit willen delen. Goede blogs houden echter ook de vindbaarheid in de gaten door het slim gebruiken van key words met een hoog zoekvolume. Gratis tools zoals Google Trends en andere key word tools helpen u een handje. Zo zorgt u ervoor dat u de juiste woorden gebruikt die uw buyers ook hanteren bij hun zoektocht binnen zoekmachines naar uw oplossingen.

3. Een sterk blog verschaft u autoriteit

Wilt u uw bedrijf profileren als thought leader? Wilt u bekend staan als de betrouwbare bron van informatie over een bepaald onderwerp? Wilt u uw imago versterken en aan dat imago een gloed van expertise geven? Dan is bloggen dé manier om dat te doen. Het opzetten van een sterk blog over een gegeven onderwerp vergt wel een goede strategie en gedegen onderzoek naar de informatiebehoefte van uw buyers. Uw buyers zijn altijd het vertrekpunt van uw blog.

4. De ROI van bloggen en content is onmetelijk hoog

In een eerder blog vertelde ik u al waarom het belangrijk is dat CMO’s maar ook CEO’s zich niet blindstaren op direct meetbare ROI’s van marketing uitgaven. De waarde van het merk, oftewel de brand value, is ontzettend belangrijk voor de financiële gezondheid van uw bedrijf op de lange termijn. Bloggen zorgt voor een vertrouwensbasis, vooral wanneer u met behulp van een sterke blogstrategie goed kunt aansluiten bij de behoeften van uw consument. Het helpt u om een relatie met hen op te bouwen. Dit leidt uiteindelijk tot merkvoorkeur. Bloggen, en in ruimere zin alles dat met branding en content te maken heeft, zorgt voor een verbeterde brand perception en brand value. Dit doet de financiële toestand van uw bedrijf op de lange termijn ongelooflijk veel goed. In dit artikel van Interbrand worden tools besproken waarmee u de brand perception meetbaar kunt maken.

Bloggen loont de moeite

Bloggen is dus zeker geen verspilling van tijd en geld en nog steeds zéér relevant. Wanneer het op de juiste manier binnen uw online marketing wordt toegepast, versterkt bloggen het imago van uw bedrijf als thought leader op uw gebied. Daarnaast kunnen blogs aantoonbaar bijdragen aan het genereren van leads op uw website en versterken ze de SEO en dus de vindbaarheid van uw bedrijf. Het internet is een omgeving die gebouwd is voor het delen, vinden en verspreiden van informatie. Maak met bloggen gebruik van de mogelijkheden die u heeft en zie uw winstcijfers, tezamen met uw imago als expert, stijgen.

Gelijkaardige publicaties