Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Kennismanagement steeds belangrijker voor Europese bedrijven

De komende jaren zal het aantal ‘informatiewerkers’ binnen Europese ondernemingen sterk toenemen: er is steeds meer behoefte aan bekwame medewerkers die toegang hebben tot alle benodigde informatie. Dat blijkt uit recent onderzoek in opdracht van technologiebedrijf Ricoh.

“Organisaties die hun kennis goed benutten, concurreren beter,” zei ook kennismanager Ronald Lourens begin deze maand in het RTL Z-programma Ondernemerszaken. Maar hoe zorg je ervoor dat kennis geborgd wordt en blijft?

Het belang van informatie

Als informatie binnen een organisatie niet wordt gedeeld, kan dit groei en innovatie in de weg staan. Europese leidinggevenden vrezen dat het inefficiënt delen van informatie leidt tot verlies aan inkomsten, verlies van klanten en gebrek aan klantinzicht. Volgens Mark Boelhouwer, CEO van Ricoh Nederland, moeten ondernemers de traditionele manieren van werken herzien en bereid zijn te veranderen. “Nu is de tijd gekomen dat bedrijven in heel Europa kritische bedrijfsprocessen en documentprocessen doeltreffender en future-proof moeten inrichten,” meldt Boelhouwer in het persbericht naar aanleiding van het onderzoek. Een vrij logische uitspraak voor de CEO van een technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in breed inzetbare oplossingen voor onder meer documentmanagement-systemen. Toch lijkt het belang van kennismanagement evident: onder invloed van de vergrijzing dreigt cruciale kennis en expertise van ervaren medewerkers te verdwijnen.

Kennismanagement benutten

En dat is jammer, meent kennismanager Ronald Lourens in Ondernemerszaken. “Het gevolg is dat de mensen die achterblijven, het wiel opnieuw moeten uitvinden.” Lourens adviseert bedrijven kennismanagement te benutten, zodat zij beter in staat zijn om problemen op te lossen en efficiënter te veranderen. “Bedrijven die aan kennismanagement doen, besparen tijd, kennis en kosten, en leveren bovendien betere producten en diensten.” Zijn uitspraken sluiten aan bij een artikel dat begin deze maand werd gepubliceerd op de website van Computable, waarin te lezen was dat kennis en ervaring worden gezien als het grootste kapitaal van een organisatie. Het grootste deel van de kennis zit volgens auteur Johan de Rooij in de hoofden van medewerkers. Volgens De Rooij moeten organisaties ervoor zorgen dat de laatste en juiste informatie te allen tijde op de juiste plaats en op het juiste moment beschikbaar is, ‘zonder te verzanden in eindeloze overleggen, vergaderingen of discussies’. De winst van kennismanagement is groot, meent Lourens op zijn website. “Natuurlijk levert het tijd en geld op. Maar het levert nog veel meer op: flexibiliteit, slagkracht, creativiteit en een voorsprong ten opzichte van de concurrentie en nieuwe, opkomende markten.” Wie voorop wil lopen, doet er goed aan de kennis binnen zijn organisatie te borgen. 

Dit artikel is geschreven in het kader van de FD Gazellen Awards 2013. Jaarlijks zetten het Financieele Dagblad en Graydon de snelst groeiende bedrijven van Nederland in de spotlight met deze onderscheiding. Deze bedrijven dragen sterk bij aan de werkgelegenheid en het herstel van de Nederlandse economie. Graydon steunt ondernemend Nederland bij hun uitdaging om snelle groei in goede banen te leiden en voorziet  de lezers tot aan de finale van de FD Gazellen via dit medium door middel van artikelen, onderzoeken en cases. Hierbij wordt vooral gekeken naar zaken als de juiste inzet van kennis en kapitaal om verdere groei te kunnen realiseren; het bedrijf financieel gezond te houden en de concurrentie voor te blijven.

Gelijkaardige publicaties