Ondernemers
Terug naar overzicht
blog

Hoe Main Energie FD Gazelle werd…

Groeien in een energiemarkt waar de laatste jaren vooral wordt gesaneerd en gereorganiseerd… het is bijna verwonderlijk hoe makkelijk Main Energie zijn weg omhoog vindt. Inderdaad, de leverancier van elektriciteit en gas, richt zich op een niche, het MKB en het vastgoedsegment, maar dat is maar een deel van het succesverhaal. Als partner van de FD Gazellen gingen wij op zoek naar het geheim van de ondernemer achter Main Energie.

Met een marktaandeel van twee procent is Main Energie een kleine speler in de zakelijke energiemarkt. Toch groeide het bedrijf in 2014 weer met zo’n 35 procent. Dat is inmiddels een jaarlijks gemiddelde. Directeur Jeffrey Voorsluijs (34): ‘Doordat de grote bedrijven als Nuon, Essent en Eneco vooral druk zijn met klanten van elkaar afpakken, kunnen wij in de luwte groeien.’

Persoonlijke aanpak

De belangrijkste beslissing die Voorsluijs dit jaar nam was extra sales medewerkers aantrekken. Die uitbreiding zegt veel over de visie die hij heeft op succesvol ondernemen in de energiemarkt. Het mag wat onverwacht klinken, maar kennelijk werkt een persoonlijke aanpak ook bij de verkoop van stroom. Voorsluijs weet dat zeker: ‘Voor ons is iedere klant even belangrijk, of het nu de sigarenboer op de hoek is, of een fabriek. Waarom? Omdat wij erin geloven dat onze klanten onze beste verkopers zijn. Het begint bij het moment dat de klant nog geen klant is. Dan gaan we langs, we bespreken de mogelijkheden. We maken een besparingsoverzicht en we verzorgen de overstap naar ons. Vervolgens bezoeken de salesmedewerkers onze klanten meerdere keren per jaar. Aan het eind van een bezoek vragen we altijd of zij als referent willen optreden of ons bij relaties willen aanbevelen. Zoiets werkt natuurlijk alleen als je een goede band met een klant hebt. En juist dat is de filosofie achter ons salesnetwerk. We ondersteunen ook projecten in de regio, daarmee kweken we loyaliteit. Die persoonlijke approach is een concept dat werkt.’

Het geheim van ons succes? Doen wat je zegt en zeg wat je doet

Succes

Succes begint bij hard werken, zegt Voorsluijs. ‘Dat is een dooddoener, maar het is wel een feit. Daarnaast focussen wij heel nadrukkelijk op onze doelgroepen. Niet van je lijn afwijken, ook niet als het even tegenzit. Verder leveren we honderd procent groene stroom zonder meerkosten. Dat wordt steeds vaker gewaardeerd En misschien wel het belangrijkste: we leveren kwaliteit.’

Hoe ziet dat er uit, kwaliteit leveren? Voorsluijs: ‘Het begint bij juist en snel de telefoon opnemen als er gebeld wordt. Op tijd een nota sturen die helemaal klopt. Of voordat een contract is afgelopen bij de klant langsgaan en vragen of hij zich nog prettig voelt bij de gemaakte afspraken, of dat het nieuwe contract aangepast moet worden. Eerlijk zijn is er ook een, net als afspraak is afspraak. Het lijken vanzelfsprekende dingen, maar in deze branche kom je er een heel eind mee. Het is het geheim van ons succes.’

Van een tientje naar 13 euro, dat is andere koek

Groei
Voor welke uitdagingen staat Main Energie de komende jaren? Voorsluijs hoeft er niet over na te denken: ‘Het vasthouden van de groei wordt natuurlijk steeds moeilijker, maar daar gaat het wel om. Van een euro, naar één euro dertien is niet zo moeilijk, maar van een tientje naar dertien euro is andere koek. Als we in 2017 vier procent marktaandeel hebben, dan is dat heel erg mooi. Inzicht krijgen in de markt is overigens heel eenvoudig. We weten hoeveel zakelijke klanten er zijn en we weten hoeveel wij er hebben.’
En als de 35 procent groei per jaar straks niet meer wordt gehaald? Jeffrey Voorsluijs: ‘Dan is er echt geen man overboord. 32 Procent is ook mooi toch?’

Gouden Gazelle nominatie: Main Energie werd zeven keer  genomineerd voor een Gazelle en won twee keer een Gouden Gazelle. De omzet in 2012 bedroeg €100.986.763,- In 2013:  €118.668.178 Er werken 90 mensen.

Gelijkaardige publicaties