Debiteurensmoezen
Terug naar overzicht
blog

Werkkapitaal managen voor gevorderden

Met geld dat ‘vastzit’ in voorraden en debiteuren kunt u geen rekeningen betalen of investeringen doen. Als u dit bedrag wilt verlagen, is het belangrijk processen rondom voorraden, debiteuren en crediteuren te optimaliseren. Maar hoe doet u dat? Gedegen debiteurenbeheer blijkt een goede oplossing.
 

Hoe vergroot u uw beschikbare werkkapitaal?

Werkkapitaal managen en verbeterenU kunt uw werkkapitaal beter managen door minder voorraad aan te houden, sneller geld van debiteuren te ontvangen en een goede balans te vinden in de periode waarin u betalingen doet en ontvangt. Als u uw crediteuren bijvoorbeeld binnen 14 dagen betaalt, terwijl uw debiteuren u gemiddeld pas na 60 dagen betalen, zit uw geld in de tussenliggende periode immers ook ‘vast’. Begin daarom met het analyseren van uw voorraden, debiteuren en crediteuren om vast te stellen wat de sterkten en de zwakten in uw werkkapitaal zijn.

Stel daarbij vragen als: 

  • Zijn de voorraden afgestemd op de vraag? 
  • Wat is de verhouding tussen omzet- en voorraadverloop? 
  • Hoeveel tijd zit er tussen het verzenden van de goederen en het verzenden van de factuur?
  • Hoeveel tijd zit er tussen verzonden facturen en ontvangen betalingen?
  • Hoeveel inkoopfacturen komen er jaarlijks binnen?
  • Hoe lang duurt het voor we deze facturen betalen?
  • Formules voor meer inzicht

Omlooptijd werkkapitaal berekenen

Om de sterkten en zwakten in uw werkkapitaal te bepalen, kunt u onder andere de ‘Cash Conversion Cycle’ (CCC) gebruiken. Dit model geeft inzicht in hoe lang uw kapitaal vastzit in de stadia van inkoop tot verkoop. Binnen dit model (waarover u hier meer kunt lezen) worden formules gebruikt om sterkten en zwakten inzichtelijk te maken voor debiteuren, voorraden en crediteuren:
 
  • Debiteuren. Hiervoor kunt u de DSO (Days Sales Outstanding) berekenen door de jaaromzet te delen door 365. U weet dan hoe hoog uw gemiddelde omzet per dag is. Deel vervolgens uw openstaande saldo door deze dagelijkse omzet. De uitkomst biedt inzicht in het aantal dagen dat facturen openstaan. 
  • Voorraad. Hiervoor kunt u de DSI (Days Sales Outstanding in Inventory) berekenen door de voorraad te delen door uw dagelijkse omzet.
  • Crediteuren. Hiervoor kunt u de DPO (Days Sales Outstanding in Accounts Payable) berekenen door openstaande facturen van crediteuren te delen door uw dagelijkse omzet.

De voorgaande drie indicatoren samen vertellen u de omlooptijd van uw netto werkkapitaal. Dit wordt uitgedrukt als DWC (Days Working Capital) en als volgt berekend: DWC = DSO + DSI – DPO. Hierbij is het vooral belangrijk om te kijken naar de ontwikkeling over tijd en een vergelijking te maken met andere bedrijven in uw branche. 

Debiteurenbeheer voor snel effect

Een gestructureerd en consequent debiteurenbeheer blijkt voor de meeste bedrijven de eenvoudigste en snelste manier om het beschikbare deel van uw werkkapitaal te vergroten. Welke stappen kunt u verbeteren en versnellen om uw liquiditeit op pijl te houden? 

Dit zijn de (quick) wins:
  • Vooraf weten met wie u zakendoet beperkt het aantal afschrijvingen enorm. Verloopt uw klantacceptatieproces nu nog handmatig? Bekijk de mogelijkheden om dit proces te automatiseren. U bepaalt zelf de hoogte van uw kredietrisico.
  • Deel klanten, prospects en leveranciers in verschillende groepen op basis van de risico’s en kansen. Kenmerken zoals de kredietwaardigheid, de ordergrootte of het betaalgedrag geven aan hoe u de debiteur moet behandelen. Hoe u handmatig uw klantportefeuille indeelt, leest u in deze ePaper. Ook dit proces kunt u automatiseren op basis van credit management software. Zo weet u exact wat de risico’s binnen uw portefeuille zijn, zodat u hierop kunt anticiperen. Denk aan deelleveringen of voorafbetaling. Bovendien geeft dit veel structuur en krijgt elke debiteur de juiste aandacht op het juiste moment.
  • Als u eenmaal klantgroepen heeft samengesteld, betekent dat niet dat uw werk erop zit. Een goede klant van vandaag kan morgen immers in slecht weer verkeren. Het bewaken van relaties en het continu vinger aan de pols houden blijft dan ook belangrijk vanaf het allereerste acceptatieproces van een nieuwe debiteur tot aan een langdurige relatie met een trouwe klant. 
  • Wilt u het uzelf helemaal eenvoudiger maken? Dan kunt u Graydon Credit Management Online overwegen. Met het automatiseren van uw debiteurenbeheer heeft u in één oogopslag duidelijk wat de kredietwaardigheid van uw debiteuren is en welke gerichte acties u daarop kunt ondernemen. U krijgt dagelijks melding van de openstaande prioriteiten. U kunt continue rapportages maken om te zien hoe uw bedrijf ervoor staat. Dit systeem is gekoppeld aan Graydon Incasso. Bij late betalingen kunt u direct online een dossier aanmaken. Bovendien checkt u 24/7 online de status van uw vordering. Lees meer over Credit Management Online.

Wat kunt u nog meer doen?

Zorg ervoor dat zeker medewerkers op uw financiële afdeling weten hoe belangrijk het is om uw werkkapitaal te managen. Wellicht kunt u ze zelfs extra belonen als ze bepaalde targets halen? Shell heeft hiermee het niet beschikbare werkkapitaal binnen drie jaar gehalveerd. Geef daarnaast uw voorraad de nodige aandacht door deze op de vraag af te stemmen - en vergeet niet met leveranciers te onderhandelen over uw eigen betaaltermijn. Wellicht kunt u later betalen en zo een betere balans krijgen tussen ontvangen en betaalde bedragen? 
 
Gelijkaardige publicaties