Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Internationale debiteuren: Hoe incasseer ik mijn geld?

Internationale debiteuren zorgen regelmatig voor problemen. De betaaltermijn van andere Europese landen is vaak langer en uw kennis over het bedrijf vaak beperkt vanwege de afstand. Een reuzenorder uit Verweggistan is prachtig, maar als er vervolgens niet betaald wordt, zit u met de kosten. In dit blog leest u hoe u de kans op wanbetaling door uw internationale debiteuren beperkt. 

Internationaal zakendoen

Bedrijven die internationaal handel drijven, weten dat hun buitenlandse debiteuren er over het algemeen een andere betalingsmoraal op nahouden in vergelijking met hun binnenlandse klanten. Exporteren is mooi, en om te groeien soms noodzakelijk, maar er moet wel betaald worden voor geleverde producten en diensten.

Dat export belangrijk is voor bedrijfsgroei blijkt ook als we kijken naar de snelst groeiende ondernemingen van Nederland, de FD Gazellen. De FD Gazellen doen vaker internationaal zaken dan de gemiddelde Nederlandse ondernemer. Van de FD Gazellen exporteert 14,5% naar het buitenland. Dit is 4,5% meer dan de gemiddelde Nederlandse ondernemer. Snelle groeiers zoeken hun succes dus vaker over de grens. Het merendeel van deze exporterende bedrijven doet zaken in de groot- en detailhandel en industrie.

Maak afspraken met uw internationale debiteuren

De les die we leren van deze snelle groeiers is dat geen enkele ondernemer erop zit te wachten om de hele dag achter zijn debiteuren aan te zitten. Het maken van goede afspraken tijdens het verkoopproces kan dit voorkomen. Duidelijke afspraken maken is dus een eerste vereiste om de klant op tijd te laten betalen. Vergeet hierbij niet dat de afnemer zelf ook belang heeft bij een goed betalingsgedrag: het verstevigt de relatie en bij problemen is de leverancier eerder geneigd de afnemer uit de brand te helpen.

Cultuurverschillen met internationale debiteuren

Het tweede waar u aan moet denken zijn cultuurverschillen. Veel bedrijven die beginnen met exporteren lopen hier tegenaan. Cultuurverschillen maken het vaak lastig om een klant op de juiste manier te benaderen. De Hollandse directheid wordt niet overal op prijs gesteld en lokale gebruiken zijn vanachter de telefoon vaak moeilijk te achterhalen.
Daarnaast zijn de juridische mogelijkheden in het buitenland vaak gering. Ook zijn incassokosten niet in alle gevallen verhaalbaar en gerechtelijke procedures zijn vaak tijdrovend en kostbaar. Per land zijn er belangrijke verschillen in geldende richtlijnen en gebruiken. Dit alles zorgt voor extra kosten als u uw geld probeert te incasseren. Hoe kunt u uw kosten en verloren tijd tot een minimum beperken en toch het geld van uw debiteuren in het buitenland binnenkrijgen?

Laat uw geld incasseren door een Internationaal incassobureau

Het beste is om samen te werken met een internationaal incassobureau. Debiteuren achter de broek aan zitten om facturen te betalen werkt het beste in de eigen taal, door medewerkers die op de hoogte zijn van de lokaal geldende wetten en gebruiken. Zo is incasso in Duitsland wezenlijk anders dan in Nederland. In ons land gaat de wet uit van crediteurenbescherming, terwijl in Duitsland juist debiteurenbescherming voorrang krijgt. Dit maakt een hardere aanpak in Duitsland noodzakelijk. Hetzelfde geldt voor Italië. De betalingsmoraal in Italië is minder strikt dan in Nederland. Italiaanse bedrijven moeten vooral telefonisch benaderd worden als het op aanmaningen aankomt. Dit maakt samenwerking met een lokaal incassobureau onafwendbaar.

Het voorkomen van wanbetaling

Het belangrijkste is echter om wanbetaling te voorkomen in plaats van te genezen. Hierom is het altijd verstandig om van tevoren advies in te winnen over het betalingsgedrag van uw potentiële klant. Zo werkt Graydon samen met lokale partners, zodat u 24/7 inzage heeft in de financiële situatie en het betaalgedrag van uw internationale prospects en klanten. Probeer daarnaast zoveel mogelijk informatie over uw potentiële klant te achterhalen via de daarvoor geijkte kanalen zoals de Kamer van Koophandel, het Ministerie van Economische Zaken of een internationaal incassobureau. Ook brancheorganisaties kunnen u van dienst zijn op dit gebied. Hoe meer informatie u bezit, des te beter u in staat bent uw risico’s in te schatten.

Wilt u meer weten over welke stappen u kunt ondernemen als een klant niet betaalt? Ga dan direct naar ons download center en download gratis onze cue card!
Download de Cue Card

Gelijkaardige publicaties