Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Credit management en de KNVB Beker

Overeenkomsten tussen een voetbalwedstrijd en credit management, bestaat dat? Jazeker! Ik ga in dit blog uit van drie kritische succesfactoren die bijdragen aan het succes van een organisatie en voetbalclub. Aan de hand van de kritische succesfactoren mensen, middelen en processen wil ik de overeenkomsten tussen sport en credit management benoemen.

Succesfactoren PEC Zwolle

Ron Jans heeft als trainer van een club een aantal mensen (spelers, technische staf) en diverse middelen (trainingsveld, stadion) ter beschikking. Met deze mensen en middelen moet hij het trainingsproces inrichten, zodat hij tijdens een wedstrijd een optimaal rendement uit de spelers haalt. Presteert een speler niet en is het rendement onvoldoende? Dan zal de trainer het niet nalaten om de speler te wisselen.

Succesfactoren credit management

Om een succesvol credit management beleid te voeren, is het van belang dat mensen en middelen op een zodanige manier worden ingezet dat optimaal rendement wordt behaalt. Dit zal resulteren in het behalen van uw doelen; hogere effectiviteit en een verbeterde cashflow. Presteert een middel, bijvoorbeeld een softwarepakket, niet naar wens? Dan dient u deze te ‘wisselen’ en gaat u op zoek naar alternatieven die wel bijdragen tot het behalen van uw doelstellingen.

Maar ook u hebt binnen uw organisatie te maken met de factor ‘mensen’ (medewerkers).  Train, coach en motiveer uw medewerkers zodat ze scherp blijven en elke wedstrijd aangaan om te winnen. Zij dragen zo bij tot het succes van uw onderneming en voorkomt u dat ze ‘ingewisseld’ moeten worden.

Richt uw order-tot-cash traject in als een ‘echt’ proces, zodat u de risico’s beheersbaar maakt en bijdraagt aan het vergroten van het werkkapitaal. Denk hierbij aan een proces voor het segmenteren van uw klantenportefeuille, zodat u de juiste actie, op het juiste moment, voor de juiste klant, door de juiste medewerker laat uitvoeren. Meet de resultaten en stuur bij waar nodig.

De weg naar succes

Successen viert u samen, en dat is precies wat de club uit Zwolle het afgelopen bekerseizoen heeft gedaan. Trots op de prestatie van het moment en tegelijkertijd de ogen op de volgende wedstrijd gericht. Na elke gewonnen wedstrijd begon gelijk de analyse van de tegenstander voor de volgende wedstrijd. Op basis van de analyse van de tegenstander en de prestaties van de spelers tijdens de trainingen en wedstrijden, wordt de volgende opstelling uitgedacht en een passende tactiek bepaald.

Dit geldt ook voor uw credit management beleid. Vier de successen en hou daarnaast de ogen gericht op de toekomst. De tijdige betaler van vandaag is geen garantie voor tijdige betalingen in de toekomst. Analyseer uw klantenportefeuille continu. Hierdoor weet u waar u risico loopt. Zodat u tijdig uw ‘opstelling’ en tactiek op de risico’s kunt aanpassen en uw successen kunt blijven vieren!

Heeft u ook uw credit management beleid ingericht op basis van de kritische succesfactoren mensen, middelen en processen? Wisselt u ook als het rendement onvoldoende is? Deel uw visie op het inrichten van credit management beleid, ik ben benieuwd.

Op zoek naar tips voor het verbeteren van uw credit management beleid?

Download de cue card

Gelijkaardige publicaties