Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

7 belangrijke trends voor debiteurenbeheer in 2015

De algemene tendens in het zakenleven van 2015 is er één van gematigd optimisme. Er zijn minder faillissementen en het betaalgedrag verbetert. Maar de voorgaande crisisjaren hebben wel hun sporen nagelaten. Hierdoor is de visie op debiteurenbeheer gewijzigd. Ondernemers weten nu dat credit management essentieel is om rendabel te zijn. In deze blog licht ik de 7 belangrijke trends toe voor debiteurenbeheer in 2015.
 
Debiteurenbeheer

1. Leveranciers gaan sneller achter hun centen aan. 

De tijd van 30 dagen wachten voordat de eerste actie wordt ondernomen is definitief voorbij. De meeste bedrijven starten al met acties voor dit termijn verstreken is door alvast te wijzen op het aankomende betaaltermijn. 
 

2. Leveranciers geloven opnieuw meer in minnelijk incasso.

Deurwaarders en incassokantoren ontvangen opvallend veel dossiers. De verklaringen hiervoor zijn divers: wanneer een debiteur zware financiële problemen heeft, krijgt hij ook een afbetalingsplan na het vonnis. De opvolging hiervan is onderworpen aan bepaalde regels, zodat er veel tijd verloren gaat. Stel dat de debiteur uiteindelijk failliet gaat, dan heeft de leverancier bovendien nog heel wat extra kosten. Bij minnelijk incasso kunnen leveranciers/opdrachtgevers de procedure mee bepalen.
 

3. Betaaltermijnen verkorten.

De oorzaak hiervan ligt niet bij het toepassen van de wet maximale betaaltermijn, maar in het feit dat betaaltermijnen meer en meer een onderdeel uitmaken van de commerciële afspraak. Steeds meer bedrijven stellen een target voor sales op basis van een betaalde factuur in plaats van enkel het binnenhalen van de deal.  
 

4. Meer en meer bedrijven trekken de kaart van de elektronische facturatie, ook kleine.

Voor het debiteurenbeheer betekent dit dat minder facturen verloren kunnen gaan. Het meest gebruikte excuus ‘ik heb de factuur niet ontvangen’ wordt hierdoor voorkomen.
 

5. Klanten zijn zeer veeleisend.

Doordat de wereld zeer toegankelijk is geworden, gaan klanten op zoek naar de ‘best buy’. Bij de keuze van een leverancier speelt de prijs uiteraard een rol, maar er ligt meer en meer een nadruk op service. De klant wenst goedkoop én goed verder geholpen te worden. Dit heeft ook invloed op het betalen van facturen: is het niet naar wens, dan heeft u ook sneller te maken met disputen. 
 

6. Social media spelen een steeds grotere rol.

Misnoegde klanten/debiteuren uiten graag hun mening over leveranciers. Dit betekent dat reputatiemanagement ook tijdens het debiteurenbeheer een aandachtspunt wordt.
 

7. Compliance, de regels volgen en geen fouten maken.

Dat is voor leveranciers dan weer belangrijk om klachten te voorkomen. Er zijn ook hoe langer hoe meer wettelijke verplichtingen, dus compliance blijft aan belang winnen in de zakenwereld.
 
Heeft u vragen over hoe u uw debiteurenbeheer kan verbeteren? Aarzel dan niet om contact met mij op te nemen.
Gelijkaardige publicaties