In de polis van uw kredietverzekering is het onderdeel zelfbeoordeling meegenomen. Veel ondernemers zijn niet op de hoogte van deze manier van toetsen. De zelfbeoordelingsclausule houdt in dat u tot een bepaald bedrag (vaak tot € 15.000, afhankelijk van de polisvoorwaarden) zelf de kredietlimiet voor een specifieke klant kunt vaststellen. Dat betekent dat wanneer het misgaat met deze klant, u alsnog verzekerd bent tegen de financiële risico’s bij uw verzekeraar. Het vaststellen van uw eigen kredietlimiet kan op twee manieren:
1. Aan de hand van twee positieve betalingservaringen (in de afgelopen 12 maanden)
2. Op basis van een positief kredietrapport van een goedgekeurd bedrijfsinformatiebureau, niet ouder dan 12 maanden.
Ad 1: Met een positieve betalingservaring wordt bedoeld een ontvangen betaling van de desbetreffende klant binnen de afgesproken betalingstermijn. Let wel: zodra er een betaling bijzit die buiten de afgesproken betalingstermijn viel vervalt de zelfbeoordelingsclausule.
Ad 2: Wanneer u bij een gerenommeerd kredietinformatiebureau een kredietrapport heeft aangevraagd kunt u die informatie gebruiken voor het vaststellen van de limiet. Het kredietinformatiebureau geeft een advies tot welk bedrag u gedekt bent. In het kredietrapport staat een bedrag tot waar de desbetreffende onderneming kredietwaardig wordt geacht. Uiteraard geldt hier ook weer het maximum wat u in de polis hebt afgesproken. Daar komt nog bij dat de kredietinformatie niet ouder mag zijn dan twaalf maanden.
Let op: De zelfbeoordeling geldt alleen wanneer u geen limiet heeft aangevraagd bij uw verzekeraar. Dit betekent dat u vooraf geen contact heeft opgenomen met uw verzekeraar over een mogelijk limiet. Ook bij een ingetrokken limiet geldt deze voorwaarde niet.