6 aandachtspunten voor de chief data officer
Terug naar overzicht
blog

6 aandachtspunten voor de chief data officer

Dat uw bedrijf sterker kan groeien dankzij data, zult u vast al wel weten. Maar wat zijn nu de belangrijkste aandachtspunten voor degene die verantwoordelijk is voor data binnen uw bedrijf?

Steeds meer bedrijven stellen een persoon aan die het aanspreekpunt is voor alles wat met data te maken heeft. Als deze persoon meespeelt op strategisch niveau - wat we sterk aanbevelen-, kunnen we hem of haar de Chief Data Officer noemen, of kortweg CDO. Waarmee moet deze CDO absoluut bezig zijn?

1. De juiste smart data verzamelen

Het is belangrijk dat u niet kiest voor big data, maar voor smart data. Focus op data die uw bedrijfsprocessen en -groei ondersteunen. Niet de kwantiteit maar de kwaliteit telt. Zo kunt u beter gedetailleerde gegevens over een kleine groep potentiële klanten verzamelen, dan oppervlakkige informatie over een grote groep mogelijk geïnteresseerden. Zorg er bovendien voor dat u van tevoren weet wat u over uw klanten wilt weten, zodat u gericht informatie kunt verzamelen over hoe uw klant zich gedraagt. Op die manier kunt u uw klant uiteindelijk beter begrijpen en wellicht zijn gedrag voorspellen.

2. Analyses maken op basis van data

De cijfers en data staan nu ruw en onbewerkt op uw servers. Het komt er nu op aan om de verzamelde cijfers te analyseren. Wat wilt u weten? Met welke gegevens kan uw volgende marketingcampagne een schot in de roos zijn? Op basis van data-analyse kunt u dus bepalen hoe u uw klant benadert.

3. Data begrijpelijk maken voor de hele organisatie

Data zeggen de meeste mensen niet zo veel. De kunst is om het visueel, overzichtelijk en begrijpelijk te maken voor de hele organisatie. Maak duidelijke conclusies per afdeling. Licht toe wat een bepaalde segmentatie van klanten bijvoorbeeld oplevert aan harde conversiecijfers. Op die manier heeft het hele bedrijf baat bij de verzamelde data en kunnen de gegevens binnen elke afdeling worden gebruikt.

4. Data delen met andere business units

Veel afdelingen verzamelen data zonder deze te koppelen aan data van andere afdelingen. Hierdoor worden inzichten onvoldoende gedeeld. Informatie over een klant of leverancier blijft zo versnipperd opgeslagen. Het is de taak van de CDO om deze waardevolle data van bijvoorbeeld IT, marketing en sales wel aan elkaar te linken, waardoor er meer informatie vrijkomt over een klant.

Meer weten over data delen? Dowload hier de ePaper over Data Driven Marketing

5. Helpen beslissen op strategisch niveau

De voordelen van data driven ondernemingen is dat zij sneller groeien dan organisaties die hun (smart) data niet gebruiken. Het is dan ook cruciaal dat data worden ingezet op strategisch niveau. Zorg ervoor dat uw data beschikbaar en begrijpelijk zijn voor degenen die de beslissingen nemen. Durf ook vanuit data te pleiten voor bepaalde koerswijzigingen of ga tegen beslissingen in die botsen met wat de markt u vertelt.

6. De toekomst voorspellen

Deze zesde opdracht is ongetwijfeld de moeilijkste. Nu u een beter inzicht heeft in uw klanten, leveranciers, markt, produceten et cetera, moet u voorspellingen maken. Goede data en goede analysemiddelen moeten dit mogelijk maken. Zo kunt u bijvoorbeeld uit productevaluatie afleiden wanneer uw product op waarde geschat wordt, en wanneer deze waardering minder begint te worden. Op die manier weet u meteen wanneer uw klanten rijp zijn voor een nieuwe versie, een upgrade of een nieuwe aankoop.

Allemaal leuk en aardig, die bezigheden van de CDO, maar voordat deze chief officer betekenis kan geven aan de verzamelde data, is het van belang om uw big data om te zetten in smart data. Meer weten hoe u dit in de praktijk brengt? Leer erover in onderstaande ePaper.

Download hier de ePaper 'Less is more. Van big data naar smart data.'

Gelijkaardige publicaties