Twee belangrijke doelen waarvoor u de resultaten van de RFM-analyse kunt inzetten, zijn differentiatie en het observeren van ontwikkelingen van klanten.
Differentiëren in uw klanten duidt op het geven van een verschillende behandeling. U hoeft uw loyale klanten niet meer te verleiden met aantrekkelijke aanbiedingen, maar nieuwe of veelbelovende klanten kunt u bijvoorbeeld een speciale actie aanbieden.
De RFM-analyse is een momentopname. Door de analyse regelmatig uit te voeren wordt het mogelijk een ontwikkeling in het klantgedrag te zien. Bekijk bijvoorbeeld of er een bepaalde stroom van klanten is. Zijn er veel klanten uit de waardevolle groep in een andere groep terecht gekomen? Of zijn ‘slapende’ klanten juist in een groep gekomen waar ze waarde genereren? Aan de hand van deze inzichten kunt u actie ondernemen. Wat is er goed of juist niet goed gegaan en welke les kunt u hier voor de toekomst uit halen?
Het inspelen op verschillende klantsegmenten is steeds makkelijker te automatiseren door middel van marketing automation. Zo kan er eenvoudig een e-mail flow worden opgezet om klanten die al een langere periode niets besteld hebben terug te winnen of klanten die mogelijk interesse hebben in upselling een aantrekkelijk aanbod te doen. De RFM-analyse en marketing automation vormen dus een sterke combinatie.