Maak gebruik van een leveranciers- of inkoopmodel om inzicht te verwerven in uw leveranciers. Breng uw inkoopuitgaven in kaart met behulp van een spend-analyse. Verwerf inzicht in uw leveranciers met de Kraljic-matrix en de Dupont-analyse.
We nemen de Kraljic-matrix als voorbeeld. Aan de hand van deze matrix kunt u uw leveranciers indelen. De Kraljic-matrix maakt onderscheid in vier soorten producten op basis van inkooprisico en invloed op het financiële resultaat:
- strategische producten;
- hefboomproducten;
- knelpuntproducten;
- en routineproducten.
Voor woningcorporaties zijn routineproducten bijvoorbeeld kantoorartikelen. Hefboomproducten kunnen contracten zijn met onderhoudsbedrijven. Bepaalde software kan een knelpunt product zijn. Strategische leveranciers zijn bijvoorbeeld bouwbedrijven binnen de duurzame markt.
Vanwege het hoge risico verdienen leveranciers van strategische producten bijzondere aandacht. Screen en monitor deze leveranciers bijzonder zorgvuldig, maak duidelijke afspraken en blijf in gesprek, maar probeer ook het risico te spreiden door met andere leveranciers te gaan praten.