Als u naar de bank stapt, zult u waarschijnlijk een mooi marketingverhaal vertellen. Over uw product, over de marktkansen en over hoe goed u bent in verkopen. Daar is niets mis mee, maar de bank wil uiteindelijk maar twee dingen weten: Hoeveel ga ik verdienen? En wat is het risico dat dat niet lukt? Om vertrouwen te winnen, moet uw financiële plaatje dus kloppen. Blijf daarom reëel, want overenthousiaste luchtbellen zijn door de bank snel doorgeprikt. En denk ook aan worst case scenario´s. Hoeveel winst maakt u en wanneer? En heeft u daarbij bijvoorbeeld rekening gehouden met wat groei kost? Uw omzet stijgt als u meer verkoopt, maar daarvoor heeft u misschien ook grotere magazijnen of meer personeel nodig - waardoor uw netto winst misschien zelfs wel daalt. ‘Bankje spelen’ is daarom minder kinderachtig dan u denkt. Laat iemand met enig verstand van zaken zeer, zéér kritisch naar uw plannen kijken en stel die persoon de vraag: “Denk je dat je aan mij kunt verdienen?” Het kan tot interessante inzichten leiden.