Tips voor ZZP'er
Terug naar overzicht
blog

5 tips voor de ZZP'er

Het Centraal Planbureau geeft aan dat er eind vorig jaar in Nederland zo’n 760.000 mensen aan het werk waren als ZZP’er. De voorspelling is dat dit aantal in 2030 oploopt tot 900.000. Mensen kiezen er dus steeds vaker voor om als zelfstandige zonder personeel door het leven te gaan. Stoer, maar niet altijd even makkelijk.

 

Vijf belangrijke tips voor de ZZP’er

1. Netwerk, netwerk en netwerk

Het belangrijkste om het als ZZP’er te redden is natuurlijk het binnenhalen van opdrachten. Dit blijkt echter voor veel zelfstandigen een probleem te zijn. Vervelend, want zonder opdracht is er geen inkomen.

Een goede manier om opdrachten binnen te halen, is door middel van netwerken. Veel mensen zien het als zonde van hun tijd, maar het bezoeken van borrels kan veel opleveren. Neem altijd je visitekaartjes mee en indien mogelijk een klein overzicht van je werk, want je weet nooit wie je tegenkomt. De grootste opdrachten worden vaak binnengehaald wanneer je dat het minst verwacht.

Vergeet echter niet om het contact met bestaande klanten te onderhouden. Bel ook na afronding van een project weer eens op of beter nog, ga langs voor een kopje koffie. Vraag of de klant nog tevreden is met wat jij gedaan hebt en vertel waarbij jij nog meer van dienst kan zijn.

2. Screen je klanten
Laat de blijdschap van een nieuwe klant je niet verblinden. Niet elk bedrijf is even eerlijk en legaal bezig. Daarom deze tweede tip. Om te voorkomen dat jij straks meewerkt aan dubieuze praktijken is het van belang om de klant te (laten) screenen. Doe dit bij elke klant op eenzelfde professionele wijze.

Screenen is zo belangrijk omdat het in zee gaan met foute bedrijven jou klanten kan kosten. Met andere woorden: wordt het bekend dat er opdrachten gedaan zijn voor frauduleuze klanten, verspreidt dit zich als een lopend vuurtje.

Ten slotte is het ook bij screenen belangrijk om bestaande klanten niet te vergeten. Een bedrijf dat eens eerlijk te werk ging, kan nu een andere weg ingeslagen zijn. Jij moet kunnen verantwoorden waarom je bepaalde opdrachten aangenomen hebt. Voor screenen geldt: better safe than sorry.

3. In je geld, maar behoud je klant
Na eenmaal een opdracht afgerond te hebben, is het wachten op je geld. Veel ZZP’ers vinden het moeilijk om achter wanbetalers aan te zitten, uit angst om klanten te verliezen. Gelukkig zijn er een aantal manieren om de kans te verkleinen dat de klant ervandoor gaat en de kans te vergroten dat de rekening wordt betaald:

  • Bel de klant op, indien nodig zonder nummerherkenning.
  • Vertel direct waarom je belt en wanneer de factuur betaald moet zijn.
  • Onderhandel over een betalingsregeling als de klant aangeeft niet op die termijn te kunnen betalen.
  • Vat gemaakte afspraken aan het eind van het gesprek samen en mail deze achteraf aan de klant.
  • Vraag geen extra kosten voor het te laat betalen van de rekening.
  • Blijf altijd op een vriendelijke toon communiceren en houd je aan je woord.

4. Denk na over later
De vierde tip gaat over vooruit kijken. Anders dan bij de meeste mensen die in loondienst werken, sparen ZZP’ers niet automatisch voor een ander pensioen dan de AOW. ZZP’ers hebben verder geen pensioenplicht en als het aan Tweede Kamerlid Mei Li Vos ligt blijft dit ook zo:

“ZZP’ers dragen al verplicht bij aan de AOW.  Wat ze daarbovenop willen sparen kan vrijwillig.”

Dit liet Vos mij weten in een kort interview ten behoeve van dit blog. Wel is zij van mening dat initiatieven gesteund moeten worden die gezamenlijk vrijwillig sparen voor ZZP’ers mogelijk maken.

5. Denk na over nu
Doemdenken is niet leuk om te doen, maar soms wel noodzakelijk. Wat gebeurt er als je in een rolstoel terecht komt? Hoe betaal je de huur als je een paar maanden niet kunt werken? Voor ZZP’ers bestaat er nog geen goede arbeidsongeschiktheidsverzekering, terwijl dit wel erg belangrijk is. Mei Li Vos is nog niet zo lang geleden zelf ZZP’er geweest en zegt hierover het volgende:

“Juist als ZZP'er heb ik me verdiept in wat je aan collectieve sociale zekerheid mist. Bij pensioensparen vind ik dat er een goede basisverzekering is, net als de bijstand als uiterste vangnet. Daar betalen ZZP'ers gewoon aan mee via de inkomstenbelasting en hebben ze dus ook,  zoals iedere Nederlander, recht op. Alleen voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen vind ik dat er een niet wenselijk gat in verzekeringen bestaat.”

“Te veel ZZP'ers kunnen of willen zich niet verzekeren, terwijl het wel erg vervelend is voor jezelf en je naasten als je door ziekte of ongeval tijdelijk of permanent geen geld meer kunt verdienen. Dan wil je niet dat je je huis moet verkopen of je kinderen in bittere armoede moeten opgroeien.”

Vos is van mening dat er een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ZZP’ers moet komen. Helaas is deze er nu nog niet. Dit betekent dat je als ZZP’er zelf een potje bij elkaar moet sparen. Een potje voor ‘je weet maar nooit’.

Gelijkaardige publicaties