Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

De top 5 debiteuren smoezen. En hoe reageert u hierop?

Volgens Wikipedia is een smoes, of uitvlucht, een bewering waarmee men zich uit een vervelende situatie probeert te  redden. Bij een smoes wordt de waarheid geheel of gedeeltelijk verdraaid of verzwegen, meestal om onder verplichtingen of ongewenste afspraken uit te komen.

Waar of niet waar?

En hiermee heb je direct een groot probleem bij de kop. Is de tegenwerping echt een smoes of spreekt uw klant de waarheid? Onze gedachte is dat we de klantrelatie niet mogen verstoren en we er altijd vanuit moeten gaan dat onze klant de waarheid spreekt. Bovendien verliezen we een discussie tussen waar of niet waar toch altijd. Steek daar dus geen energie in. Het woord smoes moeten we dus veranderen in tegenwerping.

Omgaan met tegenwerpingen

Hoe gaat u om met zo’n tegenwerping? Uw basisopstelling zal altijd een variatie moeten zijn op: “Ik hoor wat u zegt. Ik heb daar begrip voor. Hoe ziet u de oplossing?” Met deze methode als basis is het eenvoudig om op alle tegenwerpingen in te gaan. Hieronder leest u mogelijke antwoorden op de top 5 tegenwerpingen die u kunt verwachten bij het telefonisch incasseren. Blijf altijd vriendelijk (glimlach aan de telefoon), maar wees wel duidelijk en maak heldere afspraken met uw klant.

De smoezen top 5

1. Wij hebben de factuur nooit ontvangen!
“Hé, dat is opmerkelijk, ik stuur direct een kopie naar u toe. Zit u nu achter uw pc? Hoe gaat u ervoor zorgen dat het bedrag van deze factuur nog deze week op onze rekening staat bijgeschreven?”

2. We zitten te wachten op de betaling van een grote klant. Daarna bent u de eerste.
“Meneer de Groot, ook wij doen alles om ook onze klanten tijdig te laten betalen. Daarom bel ik u. Wij hebben onlangs een training telefonisch incasseren gevolgd en dat heeft daadwerkelijk effect gehad op de betaaltermijn van onze klanten. Voor wat betreft deze factuur, samen hebben we een betaaltermijn van 30 dagen afgesproken. En dus vraag ik u ervoor te zorgen dat nog deze week het bedrag op onze rekening staat.”

3. Wat toevallig dat u belt! Het bedrag is vanmorgen overgemaakt.
“Fantastisch, ik ga direct controleren of het bedrag binnen is. Graag zou ik met u goede afspraken maken over de volgende factuur. Samen hebben we een betalingstermijn van 30 dagen afgesproken. Net als wij er alles aan doen om tijdig te leveren, vraag ik u ervoor te zorgen dat in de toekomst het geld tijdig op onze rekening staat bijgeschreven. Dan hoef ik u tenminste niet meer te storen met mijn telefoontjes. Kunnen we dat afspreken?”

4. Misschien heeft de bank een fout gemaakt. We zoeken het uit en u hoort nog van ons.
“Dat zou erg onplezierig zijn voor u. Kan ik daarvoor uw bank even benaderen?”

5. Wij hebben de producten wel besteld bij u, maar nooit ontvangen.
“Wat zegt u nu!! Dan maken we niet zo’n beste beurt. Meneer de Groot, ik ga dit direct rechtzetten en ervoor zorgen dat u morgen een nieuwe zending ontvangt. Ik doe er een leuk relatiegeschenk bij om de pijn wat te verzachten. Daarnaast zal ik u morgen aan het einde van de dag nog even bellen om te controleren of alles nu wel goed is gegaan en wil ik graag afspraken met u maken over het betalen van de factuur. Schikt het als ik om half 5 bel?”

Heel veel succes met uw telefonisch debiteurenbeheer!

Gelijkaardige publicaties
Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief en blijf permanent geïnspireerd dankzij ...