5 aspecten waarom u uw boekhouding moet bijhouden

3 Min
31/08/2023

Voor een startende ondernemer is het van levensbelang een goede boekhouding bij te houden. Wanneer dat niet adequaat gebeurt, komen er vroeg of laat moeilijkheden: er is plots geen geld in kas voor de aankomende vakantie, achterstallige belastingaanslagen zijn niet betaald of een deurwaarder staat opeens op de stoep om een aantal ‘verdwenen’ rekeningen te komen incasseren.

Laat u niet verrassen, hier zijn zomaar 5 aspecten die van belang zijn bij het voeren van een goede boekhouding.

Chapter 1

1. Meten is Weten

De meeste ondernemers voeren een boekhouding voor de belastingdienst. Aan het eind van het jaar moet er een rapportage liggen waarmee de belasting tevreden gesteld kan worden. Maar er is een hoger doel voor het voeren van een juiste boekhouding en dat doel bent u zelf. Als ondernemer neemt u de hele dag door grote en kleine beslissingen. De kwaliteit van die beslissingen verbetert substantieel als u uw eigen winst- en omzetcijfers kent. Hoe groter het bedrijf groeit, hoe belangrijker een adequate administratie wordt.

Chapter 1

2. Begin bij het begin

Wanneer uw administratie niet vanaf het begin op orde is, wordt het moeilijk om bij te blijven. Administratie bijhouden vereist discipline, en die discipline moet u of uzelf aanleren, of bij iemand in het bedrijf neerleggen die daar de kwaliteiten voor bezit. Veel ondernemers zijn visionairs met goede ideeën maar hebben een broertje dood aan het voeren van een administratie. Toch is dit noodzakelijk, leg het dus bij iemand neer die er wel plezier in heeft. Geloof me, die mensen zijn er.

En hoe groter het bedrijf groeit, hoe belangrijker een adequate administratie wordt.

Chapter 1

3. Houd privé en zakelijk gescheiden

Open voor uw zaak een aparte rekening en gebruik deze niet voor privébestedingen. U voorkomt zo een wanordelijk overzicht van uw uitgaven. Vooral kleinere uitgaven die als kosten kunnen worden opgevoerd worden nog wel eens uit ‘eigen’ zak betaald. Leer u zelf consequent aan dit van de zakelijke rekening te doen, op de lange duur bespaart u hier veel geld mee. Daarbij helpt het u met het goed overzien van uw uitgaven.

Chapter 1

4. Debiteurenbeheer belangrijk

Ondernemen is zinloos als de klant uiteindelijk niet betaald. Creditmanagement, of debiteurenbeheer, is essentieel voor elke ondernemer. Zo vraagt een timmerman dat hij 50% vooraf betaald wil zien, door schade en schande wijs geworden. Hou dus een goede administratie bij van uw facturen: wanneer zijn ze verzonden, wanneer zijn ze over datum en wanneer zijn ze betaald. Het geeft u tevens inzicht in het betalingsgedrag van uw (vaste) klanten. Soms blijkt dan dat het beter is een zogenaamd vaste klant aan uw concurrent te gunnen. Lees hier nog 100 andere tips voor de debiteurenbeheerder.

Chapter 1

5. Trek het BTW-nummer na

Misschien herkent u het wel, het ontvangen van facturen van bedrijven of instellingen waar u nog nooit van gehoord heeft. Er worden een hoop frauduleuze facturen rondgestuurd, vaak van rond de €100. Om een bijna niet van echt lijkende factuur te kunnen onderscheiden kunt u via een website van de Europese Commissie het BTW-nummer natrekken. U ziet dan meteen of u met een bestaand of frauduleus bedrijf te maken hebt.

Whitepapers

De laatste best practices in credit, risk en data management.

Maatregelen om wanbetaling te voorkomen

Reduceer wanbetaling

Is uw bedrijf financieel gezond?

5 kengetallen die impact hebben op uw kredietwaardigheid.

Gerelateerde blogartikelen

De laatste trends in credit, risk en data management.