Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Uw B2B Buyers zijn mobiel: bent u dat ook?

Zoals u weet spelen mobiele apparaten een steeds grotere rol in ons dagelijkse leven. Grote kans dat u dit artikel nu ook leest op uw smartphone of tablet - gelukkig is de website van Graydon NL goed geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Het gebruik van iPhones of Android smartphones, tablets en wearables is zozeer gemeengoed aan het worden dat we er al snel aan voorbijgaan hoe belangrijk ze inmiddels zijn.

Hoe vaak gaat u nog de deur uit zonder uw mobiel? Hoe vaak besteed u uw aandacht voor de volle honderd procent op wat dan ook in uw leven, zonder met één oog af en toe naar uw smartphone te kijken?

Uw B2B buyers zijn óók mensen. Ook zij leven in deze moderne tijd met en misschien wel gedeeltelijk door hun mobiele apparaten. Wat zeker is, is dat ze hun aankoopbeslissingen en oriëntatie daarop voor B2B diensten en producten gedeeltelijk mobiel doen. In dit artikel leest u tips voor het beantwoorden aan de mobiele behoeften van uw B2B buyers.

De B2B buyer cycle

In een eerder artikel besprak ik met u al de B2B buyer cycle en hoe die er in 2014 uitziet. Het concept van een Buyer Cycle of Buying Cycle illustreert de noodzaak voor marketeers om in te springen op het gedrag van consument van vandaag: deze consument vergaart informatie op allerlei momenten en manieren, zowel online als offline,  om tot een beslissing te komen voor een eventuele aankoop. In het kader van het huidige artikel is daarbij belangrijk om op te merken dat een groot gedeelte van de online oriëntatie tegenwoordig via mobiele apparaten plaatsvindt.

Hoe belangrijk is mobiel in B2B?

Uitspraken als 'een groot gedeelte van de informatievergaring in de B2B Buyer Cycle vindt plaats via mobiel' behoeven natuurlijk enige ondersteuning met cijfers. In een infographic van brandongaille.com worden wat interessante statistieken in dit verband genoemd:

1. Meer dan 59 procent van de B2B Purchase Decision Makers geven aan gebruik te maken van hun mobiele apparaten bij het onderzoeken van producten en leveranciers.
2. 65 procent van de B2B buyers heeft er geen enkele moeite mee om een uiteindelijke aankoop of aanbesteding te doen via mobiel.

Voeg daaraan toe dat zo'n 51 procent van de zakelijke e-mails tegenwoordig geopend wordt via een mobiel apparaat, en u ziet dat de kracht van mobiele technologie voor B2B marketing een factor is die niet meer genegeerd kan worden. Het is dan ook geen wonder dat de marketinguitgaven voor mobiel in 2014 één van de sterkste stijgers is binnen de portfolio van marketeers, gebaseerd op cijfers uit een studie van Advertising Age:
 

Tips voor uw mobiele B2B marketing

In een eerder artikel over mobiele marketing voor B2B gaf ik u al enkele tips. Klik hier voor het artikel, waarin u onder andere mogelijkheden aangereikt krijgt voor het ontwikkelen van een zeer goedkope of zelfs een gratis mobiele app voor uw bedrijf.
Hieronder nog wat extra tips voor uw mobiele B2B marketing:

  1. De belangrijkste factor om te onthouden is de continuïteit en cyclische aard van de B2B Buyer cycle anno 2014. Spring in op de behoefte van de buyer persona op elk punt in de cyclus en bied hem mobiel persoonlijk getargete content en persoonlijk contact. Continuïteit en een lange termijn investering in een persoonlijke vertrouwensband zijn hierbij van het hoogste belang.
  2. Het is in het begin handig om u te focussen op enkele hoofdcategorieën van informatie en een overzichtelijke manier om deze te presenteren: wanneer u een enigszins stabiele stroom van bezoekers heeft, kunt u hun gedrag pas verder gaan analyseren ten bate van de optimalisatie van de site en zijn structuur, en de personalisatie van de geboden content. 
  3. Volg het mobiele gedrag van de bezoekers van uw website vervolgens met bijvoorbeeld Google Analytics. Zo kunt u bijvoorbeeld de landingspagina of de navigatiebalk aanpassen, als u ziet dat veel bezoekers na één pagina de website al verlaten, of stranden doordat ze de gewenste informatie niet snel genoeg kunnen vinden.
Gelijkaardige publicaties