1. Wij hebben de factuur nooit ontvangen!
“Hé, dat is opmerkelijk, ik stuur direct een kopie naar u toe. Zit u nu achter uw pc? Hoe gaat u ervoor zorgen dat het bedrag van deze factuur nog deze week op onze rekening staat bijgeschreven?”
2. We zitten te wachten op de betaling van een grote klant. Daarna bent u de eerste.
“Meneer de Groot, ook wij doen alles om ook onze klanten tijdig te laten betalen. Daarom bel ik u. Voor wat betreft deze factuur, samen hebben we een betaaltermijn van 30 dagen afgesproken. En dus vraag ik u ervoor te zorgen dat nog deze week het bedrag op onze rekening staat.”
3. Wat toevallig dat u belt! Het bedrag is vanmorgen overgemaakt.
“Fantastisch, ik ga direct controleren of het bedrag binnen is. Graag zou ik met u goede afspraken maken over de volgende factuur. Samen hebben we een betalingstermijn van 30 dagen afgesproken. Net als wij er alles aan doen om tijdig te leveren, vraag ik u ervoor te zorgen dat in de toekomst het geld tijdig op onze rekening staat bijgeschreven. Dan hoef ik u tenminste niet meer te storen met mijn telefoontjes. Kunnen we dat afspreken?”
4. Misschien heeft de bank een fout gemaakt. We zoeken het uit en u hoort nog van ons.
“Dat zou erg onplezierig zijn voor u. Kan ik daarvoor uw bank even benaderen?”
5. Wij hebben de producten wel besteld bij u, maar nooit ontvangen.
“Wat zegt u nu! Dan maken we niet zo’n beste beurt. Meneer de Groot, ik ga dit direct rechtzetten en ervoor zorgen dat u morgen een nieuwe zending ontvangt. Ik doe er een leuk relatiegeschenk bij om de pijn wat te verzachten. Daarnaast zal ik u morgen aan het einde van de dag nog even bellen om te controleren of alles nu wel goed is gegaan en wil ik graag afspraken met u maken over het betalen van de factuur. Schikt het als ik om half 5 bel?”
Heel veel succes met uw telefonisch debiteurenbeheer!