Crowdfunding: Hoe pak ik dat aan?

3 Min
28/08/2023

U wilt beginnen met crowdfunding, maar u heeft geen idee hoe? In deze blog leest u hoe u een effectieve campagne kunt opzetten zodat uw financieringsdoelen worden behaald.

Emerce vermeld dat in juli 2023 één van de grootste crowdfundingcampagnes van Nederland is afgesloten. Het bedrijf Naya heeft ruim 650.000 euro binnengehaald met crowfunding. Het geld is bedoeld voor het unieke toetsenbord dat het bedrijf wilt creëren.

Hoe pak je dat aan, een crowdfundingcampagne? Om een zo helder mogelijk beeld te schetsen hieronder enkele do’s en enkele don’ts voor een effectieve campagne:

Chapter 1

Do’s voor crowdfunding

  1. Bepaal de looptermijn van de campagne: het beste is om campagnes circa 30 tot 45 dagen actief te zetten.
  2. Plan vooruit: u zult actief moeten communiceren met de doelgroep. Zorg voor een planning waarin u nieuwsbrieven, persberichten en updates naar uw netwerk in een logische volgorde verstuurt.
  3. Communiceer met uw donateurs: het is bewezen dat donateurs geneigd zijn, om in een later stadium van een campagne, nogmaals te doneren wanneer zij een simpele ‘bedankt mail’ ontvangen en gedurende de campagne op de hoogte worden gehouden van vorderingen.
  4. Plaats een video bij uw campagne: deze mag maximaal 2 tot 3 minuten lang zijn. Plannen die worden ondersteund met video’s zijn twee- tot driemaal zo succesvol.
Chapter 1

Don’ts voor crowdfunding

  1. Behandel de crowd absoluut niet als een ‘fooienpot’: de grootste fout die men kan maken is denken dat u de campagne online zet en het geld vanzelf binnen rolt. Beter is het om de campagne als een event te zien: hoe gaat u mensen boeien en hoe houdt u ze geboeid?
  2. Ondoorzichtige en vage plannen: wees helder in wat u gaat doen, wat investeerders kunnen verwachten en wat hun ROI (return on investment) is.
  3. Don’t worry: de eerste en de laatste week zijn de belangrijkste weken van de campagne, in deze weken wordt het meeste geld gegenereerd. Tot wel een derde van de totale opbrengsten wordt in de laatste week opgehaald.
Chapter 1

Wees creatief in communicatie en gebruik uw netwerk

Een crowdfundingcampagne kent vele gelijkenissen met een marketingcampagne. Zodra het (ondernemings)plan klaar is, dient er nagedacht te worden over hoe men een zo groot mogelijk bereik creëert. Denk hierbij aan:

  • Uw eigen netwerk aanspreken via Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube, e-mail.
  • Communicatie onderhouden met donateurs en volgers.
  • Organiseer netwerkbijeenkomsten.
Chapter 1

Tot slot

Het MKB heeft meer en meer moeite om haar projecten te financieren. Crowdfunding is een zeer interessante kans om projecten te financieren. Wellicht is het ook een kans voor u? Kijk eens op deze pagina voor voorbeelden van succesvolle crowdfundingcampagnes.

Op zoek naar tips om de alternatieve financier te overtuigen van uw plannen? Dat leest u in het whitepaper: Het aantrekken van alternatieve financiering

Whitepapers

De laatste best practices in credit, risk en data management.

B2B e-commerce gamechanger

Mis geen omzet meer in het weekend en in de avonduren.

Uw bedrijf slim financieren?

Alle mogelijkheden rondom alternatieve financiering.

Gerelateerde blogartikelen

De laatste trends in credit, risk en data management.