De cash conversion cycle is een matrix die aangeeft hoeveel tijd een bedrijf nodig heeft om aangekochte en geproduceerde goederen om te zetten in cash. Het gaat hier dus om de omzetting van uitgaande betalingen in inkomsten. Het is met andere woorden: de periode tussen de aankoop van de grondstoffen en de betaling van de factuur door de klant.
Hoe langer de cash conversie cyclus duurt, hoe meer kapitaal er vastzit. Dat kapitaal kan dan niet meer gebruikt worden voor andere doeleinden.
Tijdens de financiële crisis hielden bedrijven hun cashflow nauwkeurig in de gaten. Hadden ze voldoende middelen in huis om alle rekeningen te (blijven) betalen of niet? Banken verstrekten tijdens de crisis immers niet gauw krediet. Bovendien waren overbruggingskredieten, zoals factoring, vaak duur. Door het werkkapitaal te beperken, verhoogden bovendien zowel de rentabiliteit als de solvabiliteit. Ook vandaag nog blijft deze materie een hot topic. En dat is maar goed ook, want een optimale cash conversion cycle leidt tot meer cash tegen lagere kosten.
De cash conversion cycle wordt bepaald door drie zaken:
De cash conversion cycle kunt u afleiden uit de jaarrekening. Dit doet u door de DSO-ratio op te tellen bij de DIO. De DSO-ratio is het gemiddeld aantal dagen voordat een bedrijf een factuur betaald krijgt nadat een dienst of product geleverd is. De DIO is het gemiddeld aantal dagen dat een bedrijf zijn inventaris houdt voordat het wordt verkocht. Vervolgens trekt u hier de DPO (gemiddeld aantal dagen voordat een bedrijf zijn leveranciers betaalt) van af.
Het eerste deel van de berekening (DSO + DIO) geeft dus aan hoe lang een bedrijf moet wachten op zijn geld. Het tweede gedeelte (minus DPO) telt het aantal dagen dat de onderneming zelf krijgt om zijn leveranciers te betalen.
Lees ook het whitepaper: 'Jaarrekening lezen voor dummies'.
Het zo kort mogelijk houden van de cash conversion cycle brengt veel voordelen. Hieronder vindt u de belangrijkste op een rijtje.
Om uw cash conversion cycle te verbeteren, kunt u inspelen op deze drie aspecten:
Toch hoeft een onderneming niet te overdrijven met de optimalisatie van haar cash conversie cyclus. Als de toekenning van betalingsuitstel aan klanten een gewoonte is in de sector, dan kan een versnelde betaling opleggen of een cashbetaling eisen, ertoe leiden dat er minder afnemers zullen zijn. Wanneer u uw eigen leveranciers te laat betaalt, zouden zij u de rug kunnen toekeren. Niet meteen bevorderlijk voor uw reputatie. En een te kleine voorraad kan dan weer leiden tot een voorraadbreuk en gemiste verkoop.
Kortom, de cash conversion cycle beperken heeft veel voordelen. Maar wanneer u de cyclus heeft beperkt, moet u voorzichtig zijn met een nog grondigere optimalisatie. U doet er ook goed aan om uw strategie goed door te nemen met alle betrokken afdelingen in het bedrijf:
Die strategische keuzes kunt u het best omzetten in aangepaste algemene aan- en verkoopvoorwaarden.
De rol van creditmanagement verandert. Zo groeit creditmanagement van reactief naar proactief, wordt winstoptimalisatie steeds belangrijker en heeft (big) data steeds meer invloed op de werkprocessen. Hoe past u deze trends succesvol toe? Dit handboek helpt u op weg naar modern creditmanagement.