Klantacceptatiebeleid: bewegen jullie mee met de nieuwe realiteit?
Terug naar overzicht
blog

Klantacceptatiebeleid: bewegen jullie mee met de nieuwe realiteit?

Als er één term is die het ondernemingsklimaat tijdens de corona-lockdown het meest passend omschrijft, is het ‘onzekerheid’. Wanneer kan de economie weer van die plots aangetrokken handrem af? Wie staan er op dat moment nog overeind en wie hebben treurig genoeg de handdoek in de ring moeten gooien? Er valt op dit moment amper een zinnig woord over te zeggen, behalve dat ik ontzettend meeleef met alle ondernemers die momenteel druk bezig zijn hun eigen zaak ‘anno nu’ opnieuw uit te vinden en toekomstbestendig te maken.

Het is dubbel lastig

Te midden van alle nieuwe initiatieven zit je als autoleasebedrijf of tankpas-organisatie met een dubbele uitdaging. Niet alleen wil je graag een frisse blik houden op je huidige klantenbestand, maar ook nieuwe aanvragen moet je sinds de lockdown met andere ogen bekijken. Gigantisch lastig, in beide gevallen. Je wilt relaties waar je al jarenlang prettig mee samenwerkt niet plots gaan wantrouwen en ook nieuwe klanten verdienen een kans, zeker in deze onzekere tijden. Allemaal begrijpelijke emoties.

Voor je organisatie is het tegelijkertijd ontzettend belangrijk om ook de eigen business scherp in de gaten te houden. De vraag die veel van mijn klanten zich nu stellen, is of het bestaande klantacceptatiebeleid hier wel voldoende op inspeelt. Natuurlijk zijn ook in de ‘anderhalvemeter-economie’ gangbare criteria, zoals de courantheid van de auto en de kredietwaardigheid van je (potentiële) klanten, nog relevant. Maar welke impact heeft het coronavirus op onderdelen waar je als organisatie nooit naar om hebt hoeven kijken?

Verfijn je controles

Horecagelegenheden zijn tot nader order, hopelijk tot 1 juni, gesloten, maar sommige zaken weten met bezorgformules nu al enigszins het hoofd boven water te houden. En terwijl de ene lokale retailer snel een webshop opzet en zijn winkel klaarmaakt voor heropening binnen de heersende richtlijnen, hebben andere ondernemers binnen dezelfde branche weer veel minder problemen. Zo verkoopt de bloemist in het station tegenwoordig weinig tot niets, maar heeft de bloemist die levert aan de landelijke supermarkten het financieel gezien een stuk beter op dit moment.

Ondernemers op één hoop gooien en op basis daarvan bepalen of je ze wel of niet als klant accepteert, is doodzonde: je laat veel mooie kansen liggen op deze manier! Horecaondernemers die de crisis wél doorstaan en, als de kroegen weer open mogen, flink gaan doorpakken omdat ze hebben geïnvesteerd in hun zaken. Bloemenzaken die nu de online verkoop zien bloeien en daar ook na deze crisis de vruchten van kunnen plukken. Je klantacceptatiebeleid moet dus veel verfijnder gaan plaatsvinden. Zodat je je huidige relaties realistisch kunt beoordelen en je potentiële klanten – dus new business - niet onnodig afwijst.

Geautomatiseerd en datagedreven!

Laat me vooropstellen: niemand van ons heeft een lockdown zoals we die vandaag de dag hebben, ooit meegemaakt. Maar ik ben er wel van overtuigd dat je, met een nieuw klantacceptatiebeleid, je eigen organisatie crisis- en toekomstbestendig maakt en ook nog eens andere ondernemers kunt helpen! Een beleid dat is geënt op twee principes: geautomatiseerd en datagedreven. Niet alleen wordt je customer due diligence hiermee een stuk efficiënter; je bent ook in staat om datagedreven beslissingen te nemen. Op die manier voorkom je dat je met iemand in zee gaat waar je later spijt van krijgt, maar laat je aan de andere kant ook geen mooie kansen liggen!

Krijg eindelijk die 360 view!

Met behulp van het Graydon-netwerk, inclusief XSeptions, krijg je eindelijk een 360 view van je klanten en prospects. Dit door het uitvoeren van kredietchecks, het monitoren van het betaalgedrag én dankzij de realtime Graydon COVID-19 schokbestendigheidsscore, een recentelijk toegevoegde feature die je bij iedere aanvraag binnen XSeptions direct ‘aan de voordeur’ meekrijgt.

Via een naadloos geïntegreerd interface, óf door middel van bestandsverrijking, krijg je nu geautomatiseerd inzichtelijk hoe het coronavirus nieuwe en bestaande klanten beïnvloedt. Dit op basis van indicatoren zoals de corona-voorzorgsmaatregelen die door de bedrijven zijn genomen, maar ook aan de hand van de mate waarin het bedrijf zakendoet met organisaties die zelf hevig zijn geraakt door de lockdown. Met deze Graydon COVID-19 schokbestendigheidsscore kun je snel een gedegen inschatting maken, zonder dat het voortbestaan van je eigen organisatie in gevaar komt. Wekelijkse of maandelijkse updates rondom het betaalgedrag, Graydon COVID-19 schokbestendigheidsscore en andere gewenste data-inzichten houden je ook na de klantacceptatiefase op de hoogte.

Het empathisch vermogen van onze samenleving is gigantisch en hartverwarmend: in deze emotionele tijden is het lastig om rationele besluiten te nemen. Laat Graydon je daarbij helpen. Stuur me gerust een berichtje via h.bochove@graydon.nl of bel 020 567 9951.

Gelijkaardige publicaties