Internationaal ondernemen: waarom wel en waarom niet?

Internationaal ondernemen brengt kansen en risico's met zich mee. Moet u ervoor kiezen om het wel te doen of toch niet?

In Nederland zien we dat steeds meer ondernemers de stap nemen naar zakendoen voorbij de grens. Maar niet iedereen durft deze stap zomaar te maken. Angst voor slechte betalers, administratief gedoe en cultuurverschillen spelen hier een rol in. Dat is niet gek, want internationaal zakendoen brengt ook meer risico’s met zich mee dan wanneer uw zakenpartners Nederlandse ondernemingen zijn. Weeg de voor- en nadelen goed af.

Chapter 1

5 angsten van de internationale ondernemer

1 | “Word ik wel betaald voor mijn geleverde producten of diensten?”

Zelfs in eigen land vraagt het vaak een serieuze inspanning om facturen op tijd te incasseren. Bij buitenlandse klanten wordt dit er niet gemakkelijker op. Maar de afstand vormt hierbij een extra barrière. Het traditionele proces van herinneringen, telefoontjes en incassobureaus wordt hierbij namelijk bemoeilijkt.

Daarnaast ben je als ondernemer soms (terecht) bang voor corruptie, fraude en bedrog. Landen als Rusland en China hebben dan wel een eigen corruptiewetgeving, ondernemen blijft er vaak nog een risico.

2 | “Ik ben onzeker over de groeicijfers van het afzetland.”

De Nederlandse economie groeide dit jaar voor het eerst in lange tijd niet. Als we kijken naar exponentieel groeiende economieën als Dubai en de BRIC- (Brazilië, Rusland, India en China) en MINT-landen (Mexico, Indonesië, Nigeria en Turkije), zien we dat die nog wel een groeiende economie hebben. Maar hoe betrouwbaar zijn deze cijfers met oog op de toekomst?

U moet zich daarom beseffen dat die groeicijfers niet altijd betrouwbaar zijn en dat ze kunnen stagneren of vertragen. U kunt dit risico tackelen door vooraf een grondig onderzoek uit te voeren.

3 | “Ik spreek de taal niet en begrijp weinig van de lokale cultuur en wetgeving.”

Hoe verder weg, hoe ingrijpender die verschillen. Een derde van de internationale export gaat naar buurlanden, wat dus betekent dat twee derde naar landen verder weg gaat. Taalbarrières, vreemde valuta en culturele verschillen kunnen voor problemen zorgen.

Die verschillen in cultuur – vooral met klanten uit Azië, Afrika of Zuid-Amerika – kunnen erg overweldigend zijn. U kunt problemen voorkomen of beperken door lokale experts in te schakelen. 

In China neemt u bijvoorbeeld een visitekaartje aan met beide handen en is het van belang dat u zich erg respectvol opstelt. Tijdens een gesprek notities maken kan bijvoorbeeld als onbeleefd gezien worden, laat staan uw notities per ongeluk laten slingeren. Bovendien vrezen Chinese bedrijfsleiders gezichtsverlies boven alles. Om conflicten te voorkomen is het dus slim om u vooraf te verdiepen in culturele normen.

4 | “Kan ik mijn buitenlandse klanten wel écht kennen?”

Op lokaal vlak hebt u vaak een persoonlijke band met uw klanten en leveranciers. Maar hoe vaak spreekt u uw buitenlandse klanten face-to-face? Hoe groter de afstand, hoe moeilijker het wordt om een betrouwbaar beeld te krijgen van uw partner. Om dit te tackelen zijn plaatselijke meetings nodig: ga zo nu en dan langs bij uw zakenpartners. Dit is kostbaar, maar wel nodig. U leert zo de mensen achter de organisaties kennen.

Om écht te weten wat er achter de schermen en hoe het met de kredietwaardigheid gesteld is van buitenlandse bedrijven, volstaat een gesprek ter plaatse niet. Daarvoor kunt u terecht bij een gespecialiseerde partner.

5 | “Het is te moeilijk om correcte bedrijfsinformatie te vinden.”

Ieder land heeft zijn eigen kenmerken, regels en wetten wat betreft de beschikbaarheid van informatie. Zo kan in Nederland één btw-nummer aan meerdere juridische entiteiten worden toegekend.

Btw-nummers zijn in andere Europese landen moeilijk terug te vinden, zelfs in bedrijfsrapporten. Van de nummers die u gevonden heeft kunt u de geldigheid verifiëren in het VIES-systeem: het Europese systeem voor uitwisseling van btw-informatie.

Het is hoe dan ook verstandig om kredietinformatie te verzamelen als u met een (buitenlandse) partij in zee wilt gaan.

Chapter 1

5 redenen om toch te exporteren

Ondanks bovengenoemde risico’s, biedt internationaal zakendoen ook enorm veel kansen.

  1. Organisaties die exporteren kennen een sterkere groei dan ondernemingen die dat niet doen. Exporteren loont.
  2. U vergroot uw afzetmarkt enorm door buiten de Nederlandse landsgrenzen te gaan handelen. Het biedt dus uitbreidingsmogelijkheden.
  3. Lokale concurrentie kan heel fel zijn, terwijl er in het buitenland mogelijk minder spelers met uw specialisatie zijn.
  4. Internationaal ondernemen maakt uw bedrijf minder afhankelijk van de lokale markt.
  5. Vraag vanuit buitenlandse klanten is vaak de reden voor bedrijven om zich op internationale zaken te richten.

Whitepapers

De laatste best practices in credit, risk en data management.

Trends in risicomanagement

De laatste trends rondom risicomanagement voor bedrijven

Zakendoen: wat moet u weten?

Alles wat u moet weten op het gebied van zakendoen

Gerelateerde blogartikelen

De laatste trends in credit, risk en data management.