De kansen van automatisering voor arbeidsbemiddelaars: Vacature-scoring
Terug naar overzicht
blog

De kansen van automatisering voor arbeidsbemiddelaars: Vacature-scoring

De spanning op de arbeidsmarkt heeft opnieuw een hoogtepunt bereikt. Dat bleek uit cijfers van het CBS. In het tweede kwartaal van 2019 waren er gemiddeld 93 vacatures per 100 werklozen. Dat betekent dat u als arbeidsbemiddelaar prioriteiten mag stellen. Wat is de waarde van een bepaalde vacature? En welke opdrachtgevers dragen bij aan duurzaam succes voor uzelf en uw kandidaten? Vacature-scoring kan uitkomst bieden. Door uw salesafdeling te voorzien van data-gedreven inzichten, kunnen verkopers zich richten op de opdrachtgevers en vacatures met de meeste potentie voor uw organisatie. En dát werkt!

Data-gedreven inzichten in de arbeidsmarkt

Het aantal openstaande vacatures neemt al zes jaar lang ieder kwartaal toe. Genoeg werk dus voor arbeidsbemiddelaars. Maar hoe bepaalt u de potentie van een vacature? Er zijn verschillende bronnen voorhanden met interessante data. Denk bijvoorbeeld aan de bedrijfsinformatie die u kunt opvragen bij een specialist zoals Graydon, maar ook aan openbare data over de arbeidsmarkt van het CBS en data uit uw eigen systemen (zoals CRM en ATS). Hiermee beheert u uw werving- en selectieproces en volgt u uw kandidaten.

Kwalificatie en potentiebepaling van vacatures

Met behulp van data kunt u een vacature ontleden: hoe interessant is de vacature voor u als bemiddelaar? Achterhaal de potentie van een opdracht in vier stappen:

  1. Analyseer de vacature. Een vacature bevat veel informatie over de kandidaat die gezocht wordt. Om wat voor functie gaat het, welke competenties horen bij deze functie en welke ESCO- of ISCO-codes wordt hieraan toegekend? Deze data dient als input voor het bepalen van de schaarste (en dus marge), salaris (en dus omzetwaarde) en match met kandidaten.
  2. Achterhaal het gemiddelde salaris. Kijk naar het salaris in relatie tot het beroep. Gebruik hiervoor uw eigen historische data: wat is het gemiddelde salaris waarvoor uw bureau in het verleden heeft bemiddeld? Heeft u deze data niet? Gebruik dan een database met gemiddelde salarissen.
  3. Bekijk welke kandidaten u tot uw beschikking heeft. Ga na via uw ATS-systeem of er een match is tussen de vacature en bestaande kandidaten.  Kijk niet alleen naar de score van de vacature en de opdrachtgever, maar vooral naar de competenties van een kandidaat: liggen die in lijn met de gevraagde competenties in de vacature?
  4. Achterhaal de schaarste. Hoe moeilijk is een vacature in te vullen? Zijn er weinig kandidaten in verhouding tot het aantal openstaande vacatures? Dan is er schaarste en kunt u een hogere marge verdienen aan succesvolle bemiddeling.

Kwalificatie en potentiebepaling van opdrachtgevers

Als u de potentie van een vacature heeft bepaald, kunt u naar de opdrachtgever zelf kijken. Denk hierbij na over de volgende punten.

  1. Wat is het bedrijfsprofiel van de opdrachtgever? Bekijk aan welk segment de opdrachtgever toe te wijzen is. Bedrijven zijn in het ene segment natuurlijk succesvoller dan in het andere. Zodoende geeft het segment waarin uw opdrachtgever zich bevindt een idee van de potentie die deze met zich meebrengt. Kom er aan de hand van het bedrijfsprofiel dus achter wat de potentiele waarde van de opdrachtgever is.
  2. Doet u zaken met een gelieerd bedrijf? Valt de opdrachtgever binnen hetzelfde concern als een bestaande opdrachtgever? Zijn er moeder-, dochter- of zusterbedrijven waar u al zaken mee doet? Dit bepaalt de slagingskans: aan gelieerde bedrijven heeft u namelijk al een goede referent.
  3. Is de opdrachtgever financieel gezond? Hoe staat het bedrijf waar u zaken mee wilt gaan doen ervoor? Om daarachter te komen kunt u kijken naar de Graydon Rating en het kredietlimiet. De kredietlimiet geeft aan tot welk bedrag het verantwoord is om met een bedrijf op krediet zaken te doen. Maakt u gebruik van een kredietverzekering? Dan bepaalt dit tevens tot welk bedrag u binnen de zelfbeoordelingsgrens gedekt bent door uw verzekeraar.
  4. Draagt de opdrachtgever bij aan duurzaam succes? Los van de financiële gezondheid kunt kijken naar de kans op opheffing om een idee te krijgen van de risico’s op termijn. Deze score voorspelt namelijk wat de kans is dat de opdrachtgever in de komende twaalf maanden ophoudt te bestaan. De Groeiverwachting geeft de verwachte groei van de totale activa van een bedrijf in de komende twaalf maanden aan. Zowel voor u als uw kandidaten is het gunstig om te kiezen voor opdrachtgevers met een hoge groeiverwachting. Dit verhoogt namelijk de kans op toekomstige plaatsingen.

Automatiseren van verkoopprocessen

U heeft verkopers in dienst met jarenlange ervaring en een uitstekende kennis van uw organisatie, klanten en de markt. U heeft een fantastisch onboarding-traject opgezet, zodat nieuwe verkopers goed beslagen te ijs komen. Zo beperkt u voor een groot gedeelte de impact van personeelsverloop. Om deze impact verder te beperken kan het verstandig zijn om verkoopprocessen zoals vacature-scoring te automatiseren met behulp van data. Zo zijn nieuwe salesmedewerkers binnen de kortste tijd effectief en hebben zij altijd inzicht in de kansen en risico’s van potentiële opdrachten.

Meer weten?

Wilt u een voorsprong behalen op uw concurrenten door slim gebruik te maken van data-gedreven inzichten in de arbeidsmarkt en uw organisatie? Download de infographic Arbeidsbemiddeling en ontdek hoe u uw beste opdrachtgevers herkent, van vandaag én van morgen. Voor inzicht in de activiteiten, groeiverwachting, belangrijkste trends en de rol van data in de arbeidsbemiddelingsmarkt kunt u het brancheonderzoek bekijken.

Gelijkaardige publicaties