Beslissingsbevoegde, identificeer, bevoegdheid controleren
Terug naar overzicht
blog

Groeistrategie: laat uw bedrijf sneller groeien met deze stappen [deel 2]

In deze tweeluik over de groeistrategie voor uw bedrijf, helpen we ondernemers hun groei in goede banen te leiden met een handig stappenplan. Zo lazen we in deel 1 al dat groeien ook problemen met zich mee kan brengen. Regelmatig komen gezonde bedrijven met een mooi product en veel potentie in de problemen, omdat ze zonder goed plan willen groeien. Met deze artikelreeks nemen wij u mee in de valkuilen en geven we handige stappen. Zo baseert u uw groeistrategie niet op onderbuikgevoelens, maar op basis van data en best practices.

Terugblik deel 1 ‘groeistrategie voor uw bedrijf’

In deel 1 werd duidelijk dat als een bedrijf gezond wil blijven, het altijd een groeiambitie moet hebben. Groei moet u dan niet enkel zien in omzet of omvang, maar groei kan ook zijn: uw product verder optimaliseren of klanten nog meer tevreden maken. Volgens Professor Justin Jansen betekent het vastzitten in routine de doodsteek voor veel bedrijven. Verantwoord groeien doet u door 1) eerst te weten hoe u er (financieel) voorstaat, 2) hoeveel marktpotentie er is, 3) door vervolgens een gerichte groeistrategie te kiezen, 4) een duidelijke groei visie op te stellen en te communiceren 5) en door schaalbaarder en slimmer te werken.

Dat brengt ons naar stap 6, leer van de klant.

Stap 6.  Leer van de klant

Verschillende onderzoeken naar succesvolle en snelgroeiende bedrijven tonen het aan: de klant echt willen helpen zit in het DNA voor snelgroeiende bedrijven. Zo zegt oprichter Hurenkamp van BloomOn dat het succes vooral te danken is aan hun kennis over de klant.

"Ik denk dat het voor elk bedrijf het belangrijkst is dat je de klant door en door kent. Wij doen dat door een hechte band met onze klanten te onderhouden.''

Volgens een onderzoek van De Ondernemer worden succesvolle bedrijven primair gedreven door een passie om klanten waanzinnig goed te helpen. Dit weegt zelfs zwaarder dan financiële doelstellingen. Zorg dus bij groeiambities dat u tijd heeft om met klanten te praten. Juist ook klanten die overstappen naar een concurrent. Dit geeft u waardevolle inzichten om de prijs-kwaliteitverhouding verder te verbeteren. Scale-ups gebruiken bijvoorbeeld vraagstukken van klanten om constant het product door te ontwikkelen en te blijven experimenteren.

Stap 7. Maak slim gebruik van data

Een andere manier om tot goede inzichten te komen voor verdere groei is door slim om te gaan met data. Snelgroeiende bedrijven begrijpen volgens onderzoek de klant en markt beter, doordat ze veel in (big) data investeren en meer geld stoppen in research en development dan de concurrent.

Een goed voorbeeld daarvan is Coolblue; door data te gebruiken weet het bedrijf precies waar de interesses van klanten liggen. Daar spelen ze vervolgens weer op in.

Weet u bijvoorbeeld wie uw meest waardevolle klanten zijn? Weet u waar marktkansen liggen? Of wie van uw klanten gaat groeien en waar u mogelijk kansen heeft voor upsell? Hoe tevreden zijn uw klanten eigenlijk? En houdt u wel eens een marktonderzoek?

Zorg dat data onderdeel wordt van uw beslissingsproces.

Stap 8. Bind goed personeel

Meer dan 70% van de snelgroeiende bedrijven vindt dat goed personeel aan de basis ligt van groei, zo blijkt uit een onderzoek van het Ministerie van Economische Zaken. Logisch ook, zonder personeel kunt u uw bedrijf niet runnen. Uw personeel heeft contact met de klant en is daarmee het gezicht van uw bedrijf.

Maak personeelsplanning dus een prioriteit. Bekijk goed welke krachten u nu en op de lange termijn nodig heeft en zorg dat u goed personeel aan uw organisatie bindt.

Stap 9. Ga slim om met cashflow

In deel 1 over de ‘groeistrategie voor uw bedrijf’ lieten we het al doorschemeren. Veel snelgroeiende bedrijven komen vroeg of laat in cashflow-problemen. Door de snelle groei en vele aanvragen, moet een bedrijf naarstig op zoek naar nieuw personeel en moet een hoop investeren. Gaat een grote order toch niet door? Of betaalt een grote klant zijn rekening niet? Dan zorgt dat voor onvoldoende liquiditeit. De kosten zijn al gemaakt, maar de omzet blijft uit.

Zorg dus dat u uw cashflow goed in de gaten houdt. Dit doet u door enerzijds uw cashflow-positie en werkkapitaal in kaart te brengen. Anderzijds zult u heel gericht moeten sturen op een goede balans. Houd vaste kosten zo laag mogelijk. Werk bij groei bijvoorbeeld eerst met een flexibele schil van freelancers. Dat is misschien wat duurder, maar uiteindelijk zit u daar niet aan vast als de cijfers toch tegenvallen. Zorg daarnaast dat u alleen kredietwaardige klanten accepteert en dat klanten op tijd betalen.

Lees meer over cashflow en werkkapitaal.

Stap 10. Gezonde financiering

Een ding is duidelijk: groei kost geld. Als u veel eigen kapitaal heeft, dan is dat mooi. Maar vaak hebben bedrijven bij groei extra financiering nodig. Snelgroeiende bedrijven blijken uit onderzoek heel goed te zijn in het aantrekken van nieuw kapitaal.

Wilt u financiering aantrekken? Lees dan ook ons eBook vol met tips over hoe u uw bedrijf slim kunt financieren. Een aantal ‘takeaways’: investeerders houden van inzicht. Ze willen weten hoe uw bedrijf ervoor staat en wat de prognose is voor de toekomst. Zorg dus dat u heel goed uw cijfers in kaart brengt.

Daarnaast is bankfinanciering tegenwoordig niet meer zo eenvoudig. Bovendien bieden alternatieve financieringsbronnen, zoals crowdfunding soms meer voordelen. Niet alleen krijgt u daarbij makkelijker geld. Ook wordt uw bedrijf direct bekend bij een grote doelgroep. Kijk dus ook zeker verder dan de bank en verdiep u in de mogelijkheden van crowdfunding en andere alternatieve vormen.

Stap 11. Netwerken en andere ondernemers

Kent u de uitspraak ‘alleen ga je sneller, samen kom je verder’? In elke cliché schuilt een kern van waarheid. Succesvolle ondernemers zijn het met elkaar eens: als u verder wilt groeien, moet u vooral ook netwerken. Ga naar lokale netwerkbijeenkomsten, kijk webinars over groei en leer van andere ondernemers. Leer de valkuilen van elke groeifase kennen, zodat u weet waar u attent op moet zijn.

Graydon helpt u graag verder groeien

Dit waren ze dan, de 11 stappen voor een goede groeistrategie voor uw bedrijf. Wilt u meer verhalen over groei en snelgroeiende bedrijven? Lees dan ook ons eBook 15 geheimen van succesvolle ondernemers, Openhartige interviews met 15 FD Gazellen.

Graydon helpt u graag om verder te groeien en de voorspelbaarheid van uw business te verbeteren. Wij beschikken over de grootste database van Nederland. Op basis van uw data, onze data en talloze scores, brengen wij uw groeikansen in kaart. Weet wie uw meest waardevolle klanten zijn, wat uw marktaandeel is en waar u groei kunt realiseren. Of vind waardevolle prospects met de B2B prospect zoekmachine.
 

 

 

Gelijkaardige publicaties