Vijf methoden om uw marges te vergroten door slimme verkoop

Hoe kunt u uw marges verhogen door slimmer te verkopen? Lees het hier!

In veel ondernemingen uit het mkb vertonen de omzetten een dalende trend en staan de marges onder druk. Wat kunt u doen om uw marges te beschermen of zelfs te vergroten? Aan de opbrengstenzijde kunt u uw marges verhogen door slimmer te verkopen. Maar hoe verkoopt u slimmer?

Chapter 1

1. Zorg voor een duaal aanbod

Bied een basisproduct of -dienst aan tegen een scherpe prijs. Daarnaast kunt u de gamma’s met hogere specificaties voorstellen. In de praktijk nemen veel handelaars naast de traditionele A-merken ook een minder bekend B-merk op in hun assortiment. Met dat laatste trekken zij extra klanten aan.

Chapter 1

2. Maak uw klanten bewust van uw topproducten en -diensten

Geef de klant correcte informatie over de voordelen van het betere product of de betere dienst. Doorgaans gaan hoger geprijsde producten langer mee en zijn daarom op termijn feitelijk goedkoper. Bovendien zijn de garanties meestal uitgebreider. En voor u is er het voordeel dat u met deze producten of diensten een hogere marge behaalt.

Chapter 1

3. Bied aanvullende producten en diensten aan

Denk hierbij aan combinatiepakketten die u uw klant kunt aanbieden. Wanneer bijvoorbeeld iemand een laptop koopt, kunt u er een laptoptas, een extern toetsenbord of een softwarepakket bij verkopen. Met deze extra producten en diensten verhoogt u uw marge.

Chapter 1

4. Zorg dat klanten ook na aankoop op uw service kunnen rekenen

Uw eigen klantenservice helpt uw klant veel sneller dan wanneer zijn aankoop bij de fabrikant moet worden hersteld. Wanneer u alleen diensten verkoopt, dan is het belangrijk om ook na de verkoop te antwoorden op alle vragen van de klant. Bovendien geeft een snelle en vriendelijke service u een goede naam, waarmee u nieuwe klanten aantrekt.

Chapter 1

5. Verkoop de waarde, niet de prijs

Probeer te achterhalen wat de waarde van uw product of dienst is voor de klant. Vaak wil hij een product dat feilloos werkt, gemakkelijk is in gebruik en weinig onderhoud vergt. Meestal is hij bereid om daarvoor een passende prijs te betalen. Begin zelf niet over de prijs, maar wijs op de waarde van wat u aanbiedt. Maak in uw offertes niet op als het laagst geprijsde, maar als het meest waardevolle aanbod.

Whitepapers

De laatste best practices in credit, risk en data management.

Zo voorspelt u klantgedrag

Weet van te voren wat uw klanten zullen doen

Stappenplan voor leadgeneratie

Stapsgewijs hoe u goede leads kunt genereren

Gerelateerde blogartikelen

De laatste trends in credit, risk en data management.